Eerste keer naar de keuring met een motorfiets voor tweedehands verkoop als particulier

Sinds dit jaar (2023) moeten we voor de tweedehands verkoop van motorfietsen deze eerst laten keuren. Vergelijkbaar met hoe dat voor auto’s ook het geval is. Wat er juist gecontroleerd moet worden en wat de procedure exact is is me nog niet helemaal duidelijk. Ik ga hier gewoon neerpennen wat ik gaandeweg ontdek.

Stap 1 : achterhalen van de nodig informatie

Ik woon in Wallonië dus het eerste wat ik doe in zo’n geval is naar de prachtige website van de Waalse regering gaan en daar een zoekopdracht lanceren. Dit is het resultaat als ik zoek naar “keuring motofiets“.

Daar alleen al kan ik veel over schrijven… Ik heb duidelijk de Nederlands taal geselecteerd, te zien in zowel de URL als de keuze rechts boven. Een groot deel van de website is ook in het Vlaams te zien, behalve het zoekresultaat, of beter het ontbreken ervan, het kruimelspoor en de link naar mijn profiel.

Moet ik in het Frans zoeken (blijkbaar niet of ik vertaal verkeerd)? Om dan alleen franse resultaten te vinden? Of staat er zelfs in het frans geen info over deze procedure? Of is dit misschien gewoon niet de juiste plek (ook op website van de federale overheid is niets te vinden)? Op naar de website van de Vlaamse overheid dan.

Daar krijg ik als ik zoek naar “keuring motorfiets” wel meteen een mooi overzicht van resultaten met bovenaan een veelbelovende titel Technische keuring van motorfietsen.

Details die ik in dat artikel kan vinden zijn; type motorfiets, de prijs (48,10 EUR), de geldigheid van het resulterende document (2 maand) en de keuringstations die hierop voorzien zijn. Plus een link naar een PDF met alle punten waarop de motorfietsen gecontroleerd worden. Dat laatste is al zeker interessant voor wie een aangepaste fiets heeft. Die van mij is gewoon zo goed als nieuw van 2021 en volledig origineel. Dat document boeit me niet, de fabrikant heeft goedkeuring gekregen dus dit zou allemaal in orde moeten zijn.

Wat ik wel wil weten is welke documenten ik moet voorleggen en wat de procedure juist is op vlak van verkoop. Uitschrijven als verkoper en terug inschrijven als koper bijvoorbeeld. Daarover kan ik letterlijk alleen dit lezen:

“Bij tweedehandsverkoop moet de keuring gebeuren voor de motorfiets bij de nieuwe eigenaar terechtkomt.”

bron: https://www.vlaanderen.be/technische-keuring-van-voertuigen/technische-keuring-van-motorfietsen

Veel te weinig info naar mijn mening. Ik heb al een aantal motorfietsen (en auto’s eigenlijk ook) verkocht tweedehands en ik weet van auto’s dat je o.a. COC en deel I en II van het roze inschrijvingsbewijs nodig hebt en dat je dan een roze formulier krijgt “aanvraag tot inschrijving” waarmee de nieuwe eigenaar het voertuig dan kan inschrijven op zijn naam. Je nummerplaat kun je dan overdragen op een ander voertuig of laten schrappen door af te geven bij de post. Met bewijs schrapping kun je je eigen verzekering stopzetten.

Stap 2: maken van een afspraak

Geen idee dus waar in Wallonië je een motor kunt laten keuren. Maar goed ik krijg dat toch niet uitgelegd in het frans dus ik haal uit deze lijst een station in de buurt.

Alken, Antwerpen-Noorderlaan, As, Brakel, Brugge, Dendermonde, Deurne, Diest, Diksmuide, Eeklo, Geel, Halle, Hechtel-Eksel, Heist-op-den-Berg, Ieper, Mechelen, Roeselare, Rotselaar, Stekene, Tienen, Turnhout, Willebroek, Wondelgem, Zellik, Zemst, Zwevegem en Zwijnaarde.

Vanaf eind september 2023 zijn ook de keuringscentra van Malle en Kontich operationeel voor de keuring van motorfietsen.

bron https://www.vlaanderen.be/technische-keuring-van-voertuigen/technische-keuring-van-motorfietsen

Ik kies het station van Brakel, dat is SBAT, ook op hun website ontbreekt op veel plaatsen nog de info over motorfietsen. Alleen in de FAQ staan een paar puntjes, waaronder dat het maken van een afspraak verplicht is. We naderen 2024 en het besluit is al langer bekend dan januari 2023…. Je zou toch denken dat ze tijd genoeg kregen om de informatie overal aan te passen!?

Via SBAT maak ik vervolgens online een afspraak. Daarvoor moet ik eerst registreren blijkbaar, dat kan niet zonder account. Ik moet na ‘t aanmaken van een account alleen mijn nummerplaat en datum eerste inschrijving ingeven en dan kan ik een afspraak maken. VIN en andere details van m’n voertuig komen correct naar boven.

Ik heb de afspraak op een zondag gemaakt en de dinsdag daarop kon ik al langs gaan. Wel maar 1 tijdstip beschikbaar. Ook voor de rest van de week was het telkens maar 1 tijdstip. Na bevestiging kreeg ik meteen een e-mail met de details van m’n afspraak. Ook daarin staat eigenlijk alleen dat je deel I en deel II van het inschrijvingbewijs nodig hebt en de boorddocumenten van het voertuig moet klaarhouden.

  • Keuringstype : _Keuring motorfiets

Van het kentekenbewijs moeten de twee delen voorgelegd worden tijdens de tweedehandskeuring. ENKEL de voertuigen (= merk / chassisnummer) die opgenomen zijn in de afsprakenlijst, zullen verwerkt worden.

Om de keuring vlot te kunnen aanvatten, willen wij u vragen deze mail of het reservatienummer (digitaal of op papier) voor te leggen aan de inspecteur die u onthaalt. Hou ook de boorddocumenten van uw voertuig klaar (indien u een groen uitnodigingskaartje ontving, vindt u de info daarop terug).

bron: e-mail na maken afspraak

Stap 3: het moment van de keuring

De eigenlijke keuring moet op dit moment nog plaatsvinden. Ik zal hier dus een update voorzien eens dat rond is. Hopelijk beperkt zich dat dan ook tot 1 update in de zin van “alles was meteen in orde”.

UPDATE: Ondertussen heeft de keuring plaatsgevonden. Ik was er 5 minuten op voorhand, ze zijn heel stipt begonnen. Er was 1 motor voor me, die was 10 minuten binnen. Het ging dus allemaal vrij vlot. Het lastigste is letterlijk je helm afzetten en papieren overhandigen.

Wel werd alles grondig nagekeken. Hij liet me zien dat de blokjes van de voorste remmen nog maar 2mm profiel hadden (ik vermoed dan tot het gleufje). Verlichting werd gecontroleerd, claxon en dan de remmen op rollen. Het op de rollen zetten van de motor doet de werknemer van de keuring. En daarmee was het klaar en kreeg ik mijn aanvraag tot inschrijving.

Aan de kassa bleek wel dat het 48,10 EUR is voor de keuring maar je moet 53 EUR afrekenen aan de kassa want het roze formulier zelf betaal je ook nog eens 4.90 EUR voor. Had je op basis van de info op de website dus gepast geld mee dan ben je gezien. Belachelijk toch dat zelf zoiets niet correct gecommuniceerd kan worden.

Van documenten had ik mijn 2 delig kentekenbewijs nodig, de uitnodiging (e-mail) en het COC document van de motor. Meer dan dat werd me niet gevraagd. Bij het afrekenen aan de kassa krijg je pas die papieren terug (na betalen natuurlijk) en dan moet je op je kentekenbewijs de datum aftekenen. Plus dat ze je kentekenbewijs ook doorprikken met een datum 2 maand in de toekomst. Belangrijk dus om die keuring niet uit te voeren als je niet zeker bent de motor binnen de 2 maand te verkopen. Anders mag je volgens mij opnieuw inschrijven op je eigen naam.

Stap 4: de eigenlijk verkoop en overdracht

De motorfiets is in mijn geval eigenlijk al verkocht nog voor de keuring heeft plaatsgevonden. Omdat het een recente motorfiets is met COC, in nieuwstaat en zonder noemenswaardige aanpassingen verwacht ik geen problemen. Ik ben met de nieuwe eigenaar de prijs overeengekomen, we hebben het contract dat je op autoscout kunt vinden afgedrukt en getekend. Hij heeft de helft al overgemaakt, ik heb de afspraak ingeboekt.

Eens ik de aanvraag tot inschrijving heb ontvangen van SBAT bezorg ik ook dat aan de nieuwe eigenaar. Die kan dan de rest van de som overmaken en via zijn verzekering de motor al inschrijven. Als hij zijn nummerplaat heeft ontvangen (en ik mijn geld) dan kan hij tot bij mij komen en de nieuwe plaat monteren en zo naar huis rijden.

3 Comments on “Eerste keer naar de keuring met een motorfiets voor tweedehands verkoop als particulier

  1. Voila en ondertussen ben ik dus geweest. Er was 1 motor voor me, die was 10 minuten binnen. Ze sluiten de poort dus je kan niet volgen wat ze met de andere doen (geen idee waarom). Ik vul hierboven het artikel aan met die ervaring nog.

  2. Hi Hans!
    Do I understood that right – you sold your Energica EsseEsse? That would be a pity! Your contributions to the e-moto community was invaluable!

    1. I did! I wasn’t using it enough and to just have it sitting in my garage didn’t make much sense to me. The good news is I made the new owner a happy electric commuter :D.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait