Help! Ik betaalde veel te veel aan elektriciteit op reis naar Oostenrijk (doorheen Duitsland)

Hou je vast, ben zelf ook achterover gevallen van de totale prijs. Maar eerst de afstanden en verbruik edm om toch ietwat in perspectief te kunnen plaatsen.

We reden ~ 1.200 km door en dezelfde afstand terug, ter plaatse in Villach, Oostenrijk hebben we nog eens zo’n ~ 600 km gereden voor daguitstappen. In totaal dus 3.000 km afgelegd voor deze reis met de Mercedes EQV, volgeladen met 2 volwassenen, 3 kindjes, 1 hond, 2 tenten, kleren en andere bagage.

Ik ken de exacte dieselprijzen niet maar stel dat die zo rond de 1,60 EUR/L zit en je rekent met een realistisch verbruik van een diesel V-klasse van 10L/100 km dan kom je uit op 3000/100*10*1,6 = 480 EUR aan brandstof voor die branstof.

Van elektrisch verbruik zag ik tijdens de heen en terug rit een verbruik van 30 kWh/100 km wat zakte naar 25,5 kWh/100 km als we ook de ritten binnendoor ter plekke meetellen. Dus zonder laadverliezen zou je dan verwachten een totale hoeveelheid van 3000/100*25,5 = 765 kWh nodig te hebben. Daar kom ik straks op terug (of niet als dat correct blijkt te zijn :p).

Nu wist ik dat snelladen niet goedkoop was, ik had vroeger een ionity voordeel tarief via m’n Mercedes badge maar blijkbaar is die ondertussen verlopen en betaal ik nu de volle pot van 0,79 EUR/ kWh als ik die kaart gebruik. Ik heb in het doorgaan de ABRP app gebruikt, daar kun je blijkbaar wel aangeven dat je enkel wil laden bij bv IONITY als je daar een abonnement hebt. Op de terugweg heb ik de Mercedes navigatie gebruikt, verschil daarmee was dat die me niet langs Tesla laders stuurde terwijl ABRP dat wel doet (met default instellingen).

Ik heb 3 verschillende providers om te laden gebruikt. Tesla, Ionity (via Mercedes Me) en Shell Recharge (new motion). De prijzen variëren voor al deze providers ook nog eens afhankelijk van waar je staat te laden dus op voorhand inschatten lijkt me heel lastig.

Afrekening via Tesla Superchargers

Eerst en vooral de Tesla afrekening, ik vermoed dat die nog de goedkoopste is als ik alles optel. De prijzen liggen meestal rond de 0,60 EUR/kWh, ik zal ze er voor de volledigheid overal bij zetten. De datum laat ik weg, daar hebben jullie niets aan.

Locatie# kWhprijs / kWhprijs
Bernau am Chiemsee, Germany650,6139,65
Villach, Austria630,5937,17
280,5415,12
300,5416,20
Schweitenkirchen, Germany520,5528,60
Herrieden, Germany170,559,35
totaal255 kWh0,57 (gem)146,09

Vooral opvallend is dat ik hier dus blijkbaar andere tarieven kreeg bij dezelfde laders in Villach zelf. Want voor zover ik me kan herinneren heb ik daar maar op 1 Tesla site geladen. Sowieso is een abonnement van 12,99 EUR per maand al snel terug gewonnen, zeker met de EQV want die kan gewoon de volle 110 kW laden aan Tesla SuC.

Afrekening IONITY via Mercedes Me

Dan heb ik hier en daar ook een paar keer de Mercedes Me laadkaart gebruikt. Uit gewoonte doe ik dat vooral bij IONITY laadsites omdat ik daar vroeger een gunst tarief had. Dat blijkt nu echter niet meer het geval. Dit betaal ik via Mercedes:

Locatie# kWhprijs / kWhprijs
Wellin, België35,728,18
Zweibrücken, Duitsland55,463,69
Krems in Kärnten, Oostenrijk38,130,12
5,74,51
35,127,74
Wellin, België44,134,85
Totaal214,10 kWh0,88 (gem)189,09

Daaruit leer ik dan vooral dat ik of een abonnement moet nemen op IONITY of de Mercedes kaart gewoon niet meer gebruiken. Maar deze prijs van 0,88 EUR per kWh gemiddeld is gewoon belachelijk.

Afrekening Shell Recharge

Volgende zijn de laadsessies die ik betaalde via de Shell Recharge kaart. Dit is denk ik de meest veelzijdige kaart die ik zelf bij me had. Dat gezegd heb ik in Villach zelf op 1 locatie daar niet mee kunnen laden. Toen werkte de Mercedes kaart overigens ook niet. Maar er waren daar ook Tesla laders dus die heb ik dan vooral gebruikt.

Locatie# kWhprijs / kWhprijs*
Schengen, Luxemburg10,943,06
Zweibrücken, Duitsland1,200,80
Rutesheim, Duitsland40,7427,04
Jettingen-Scheppach, Duitsland32,9721,89
Techelsberg am Wörthersee, Oostenrijk28,7821,58
Klagenfurt, Oostenrijk16,3012,01
6,565,89
Bernau am Chiemsee, Duitsland48,1431,96
Sinsheim, Duitsland70,2446,63
Schengen, Luxemburg53,4514,97
Totaal309,32 kWh0,60 (gem)185,83
* voor shell zijn dit prijzen exclusief BTW en mogelijkse transactiekosten

Wat hier opvalt is dat de prijs nog wel meevalt. Al moet je wel rekenen dat hier nog BTW en mogelijkse transactiekosten bijgeteld zullen worden eens we de afrekening ontvangen. Ook geeft dit een ietwat vertekend beeld omdat die de enige kaart is waarmee ik ook AC laadsessies tegen 11 kWh heb gedaan. Te herkennen aan die kleinere kWh waarden, die zijn normaal ook goedkoper dan DC laden.

Alles opgeteld

Alles bij elkaar opgeteld heb ik dus minstens 255+214,10+309,32 = 778,42 kWh verbruikt om die 3.000 km te overbruggen. Dat ligt niet zo heel ver af van de vooropgestelde 765 kWh. Deels door het snelladen zijn de verliezen denk ik beperkt.

Daarvoor heb ik dan 146,09+189,09+(185,83*1,21)= 560,03 EUR in totaal betaald. Voor de afrekening via Shell heb ik alvast 21% BTW bijgeteld. Wat de extra transactiekosten daar precies zijn weet ik niet.

Als we dan terugkijken naar wat ik voor diesel had betaald (met 1,60 EUR/L) dan was dat dus iets goedkoper geweest met 480 EUR in totaal voor diezelfde afstand.

Conclusie

Ja daar kan ik kort in zijn, snelladen is gewoon duur en vertrekken met de kaarten die je hebt en zo overal de volle pot betalen is gewoon dom. Voor onze komende reis in Augustus (met 2 EV’s !!) bekijk ik dus eerst en vooral de opties om via een lidmaatschap te betalen. Dan krijg je voor een vast bedrag per maand een beter tarief.

Het nadeel hiervan is dat je wel vasthangt dan aan 1 provider. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn want je kan bijvoorbeeld via ABRP navigatie een filter toepassen om enkel te stoppen bij IONITY of Tesla of wat je voorkeur ook geniet.

De Shell kaart als backup lijkt me nog zo geen slecht idee. De Mercedes Me kaart kan ik beter ter plekke verbranden. In principe moet ik van Porsche ook nog altijd mijn kaart ontvangen, als het goed is heb ik daarmee ook een voordeeltarief. Net zoals dat het eerste jaar bij Mercedes wel het geval was.

Kleine kanttekening is dat ik tijdens onze afwezigheid ook vrolijk ~600 kWh terug op het net gestoken heb met de zonnepanelen thuis. Die teller loopt nog mooi terug dus dat geeft ons nog wel een kleine compensatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait