Ik ben zelf heel benieuwd of er meetbare degradatie is van de accu en dus het bereik wat je kunt verwachten bij een volle lading naargelang de accu op leeftijd komt. Ik zag een video van Marques Brownlee waarin hij spreekt over zijn Tesla Plaid die na 2 jaar en 30.000 mijl (ongeveer 48.000 km) maar liefst 8% minder bereik liet zien bij een volledig opgeladen accu. Dat lijkt me toch al een groot verschil.
De uitdaging voor mij was vooral genoeg bruikbare data vinden om die vergelijking te maken. Er zijn sowieso 2 plaatsen waar je het bereik van de Mercedes EQV kunt zien en die zijn ook nog eens heel verschillend.
Er is de app van mercedes zelf waar je een bereik krijgt voor de huidige laadtoestand alsook voor een volledig opgeladen voertuig. Dat cijfer is meestal heel optimistisch. Zo heb ik daar al eens een voorspelling van meer dan 500 km gezien, dat is in de praktijk niet haalbaar.
De andere plek om je bereik te zien is veel exacter en is op het dashboard in de auto zelf tussen de klokken. In de auto zie je wel alleen de SOC in de vorm van blokjes, om daar een percentage te zien moet je in de menu gaan kijken op het centrale scherm.
Wat volgt is dus een opeenvolging, gesorteerd in tijd, van metingen die ik wel heb kunnen vinden. App screenshots verwijder ik geregeld. Dus ik vermoed dat vooral de video’s waarin het dashboard te zien zijn een goede bron zullen zijn. Sowieso moet ik voor een vergelijking goed opletten dat ik in dezelfde periode kijk, dus zomer met zomer of winter met winter. Impact van ‘t weer is veel te groot om dat te negeren.
De data die ik heb gevonden
In deze video van 30 Oktober 2021 is te zien dat ik aan een lader sta klaar om in te pluggen met een SOC van exact 50% en een bereik van 199 km en al 87 km gereden. Dus in totaal had ik toen 286 km bereik op een volle accu waarvan de helft al gereden. Buitentemperatuur voor deze video was 12 °C, zo te zien een dag met regen.
Datum video is 30 Oktober 2021, dat is heel kort na oplevering (september 2021). Om daarmee te vergelijken 1 jaar later ben ik paar maand te laat wel. De data zal dus van nagenoeg 1 jaar geleden moeten zijn om dezelfde omstandigheden te vergelijken.
Andere video waarin ik 250 km moet afleggen. Video van 10 december 2021 met buitentemperatuur van maar 0,5 °C. Daarin heb ik al 45 km gereden, nog 247 km range, was bij start op 100% was 260 km bereik. Accustatus is 2 streepjes minder dan 100% op moment van filmen. Jammer genoeg laat ik nergens het percentage zien maar dat zou dus rond de 80% moeten zitten. Ik maak gelukkig dus wel vermelding van bereik bij volledige acculading.
Ik heb ook nog een video van toen we 20.000 km op de teller hadden na 8 maand, gemaakt op 15 juni 2022. Met contact uit gaf die op 70% een bereik van 310 km. Hoeveel ik hier al gereden had is niet te zien dus ik moet omrekenen dat bij 100% dat een heel nette 443 km zou opleveren. Dat lijkt me alleen wel heel veel. Ik vermoed dat ik hier in de file gereden had of zo. Was toen 18 °C buiten dus lekker mooi weer zonder dat het extreem warm was. Deze ga ik toch maar negeren als cijfer omdat ‘t me wat te optimistisch lijkt.

Ik heb wel nog een dashboard foto gevonden op 2 augustus 2022 en die toont 2 streepjes accu (~20%) en 257 km gereden en nog 74 km rest. Is bij 100% dus een totaal bereik van 304 km. Buitentemperatuur van maar liefst 27,5 °C. Deze batterijen voelen zich ‘t best bij 25 °C dus eigenlijk zijn dit bijna ideale omstandigheden. Het helpt natuurlijk ook dat we op zo’n moment enkel airco en geen verwarming gebruiken.
Samengevat voor ‘t eerste jaar (alsook de eerste ~25.000 km)
30/10/2021 12,0 °C. 286 km. 3.304 km vlak na levering 10/12/2021 0,5 °C. 260 km. 6.815 km snelweg en kou 02/08/2022 27,5 °C. 304 km. 24.500 km warm en mooi weer
Nieuwe metingen ter vergelijk
Ik ga sowieso op zoek naar meer goede cijfers om te vergelijken. Wat volgt zijn alvast twee situaties bij vrieskou om te vergelijken met de data van 10/12/2021. Dit is telkens op basis van dashboard foto’s en in zo goed als mogelijk gelijke omstandigheden.
Het lijkt er in elk geval op dat ik de betrouwbaarste metingen krijg door het dashboard af te lezen bij een SOC van 50% of minder, dus na minstens een halve accu leeg te rijden. En dan de resterende range op te tellen bij de reeds gereden kilometers. Verder vooral ook buitentemperatuur en weersomstandigheden noteren om dat mee te nemen in de vergelijking.
Samengevat voor de koude omstandigheden maar dan 40.000 km later
18/01/2023. 2°C. 324 km. 46.427 km. kou maar wel zon 20/01/2023. 3,5°C. 283 km. 47.138 km. kou met regen
Op 18/01/2023 heb ik een meting gedaan (t.t.z. foto’s genomen). Dat is dus ~1 jaar na de meting van 10/12/2021 met een vergelijkbare lage temperatuur van rond het vriespunt (2°C) maar dan 40.000 km meer op de teller. Bij 25% had de auto toen nog een range van 78 km en was er al 246 km gereden. Dus een totale range van 324 km. Die dag hadden we wel beter weer wat de hogere range zou kunnen verklaren. Regen is heel slecht voor ‘t bereik.

Daarom een nieuwe meting genomen op 20/01/2023, dit keer bij 3,5 °C en wel ook deels door de regen gereden. Alle metingen zijn over langere ritten, hoofdzakelijk over de snelweg. ODO was opgelopen tot 47.138 km. Accu was nog voor 8% geladen, ideaal dus voor deze metingen. Er was al 257 km gereden volgens de tellers en nog een resterend bereik van 26 km. Totale bereik die dag was dus 283 km.
Conclusie
Ben ik dan iets aan capaciteit verloren? In het dagelijks gebruik merk ik er in elk geval nog niets van. Nu ben ik wel niet de hoofdgebruiker van deze auto dus kan ook daar mee te maken hebben. Als ik naar de cijfers kijk dan bevestigen die ook gewoon dat we nog altijd dezelfde afstanden kunnen rijden.
Eens we een mooie kilometerstand van 100.000 km bereikt hebben zal ik zeker opnieuw een vergelijking maken. In theorie zouden dit soort cellen nog minimaal 80% van hun capaciteit moeten kunnen leveren na 1.200 cycli oftewel na 1.200 x 260 km = 312.000 km. Onze vorige auto hebben we op 350.000 km verkocht dus puur op basis van deze cijfers zou ik denken dat ‘t wel goed zit.

Er volgen nog wel cijfers als het terug warmer is ook. Het grotere bereik bij warmer weer is deels te verklaren door de betere omstandigheden voor de accu, de mindere weerstand op de weg en vooral, het veel lagere verbruik van de airco versus verwarming.