In September was het zover en konden we een eerste afspraak maken voor onze onderhoudsbeurt. In theorie zou een elektrisch voertuig goedkoper in onderhoud zijn. In ons geval zal dat de eerste 2 jaar al zeker waar zijn want bij aankoop kregen we de eerste 4 onderhoudsbeurten gratis. Wel met een kilometerbeperking, dewelke we binnen die 2 jaar ongetwijfeld halen.
Eerst via de app een afspraak bij de garage proberen maken. Alleen bleek al snel dat we zo bij een lokale garage terecht kwamen en die wisten niet hoe ze elektrische voertuigen moeten servicen. Kwam er op neer dat we terug moesten naar Waregem waar we de EQV gekocht hebben. Dus daar telefonisch een afspraak gemaakt met vervangwagen.
Die dag, was toch een halve maand later, daar aangekomen bleek al snel dat onze afspraak niet genoteerd was. Met veel moeite hebben ze wel een vervangwagen ter plekke geregeld, een V-klasse 250d met alles er op en er aan. Geen klagen daarover. Gelukkig groot genoeg want het was direct voor 3 dagen, zo lang is onze EQV op onderhoud geweest. Al is dat waarschijnlijk vooral omdat ze die waren vergeten inplannen.
We hadden twee extra zaken opgegeven. Dat de ene schuifdeur soms wat slepende geluiden maakte en wat moeizaam liep. En dat we heel soms tijdens het rijden een melding krijgen die even snel komt als gaat. En als we ‘t goed gezien hebben, te maken heeft met een open deur. Beide issues hadden ze gevonden en opgelost. En tot zover lijkt dat inderdaad het geval te zijn.
Bij ‘t ophalen kregen we natuurlijk wel een factuur. En niet voor de vervangwagen maar voor alle uitgevoerde werkzaamheden. Na mijn uitleg over het inbegrepen gratis onderhoud gingen ze het intern eerst nog eens nakijken, dus de factuur voorlopig niet meegekregen of betaald. Ik heb uiteindelijk zelf contact opgenomen met Mercedes via de chat op de website en daarna kregen we telefoon van de garage zelf dat het in orde was. Gratis dus, of toch deze eerste keer.
Alleen weet ik nu dus niet hoeveel het anders had gekost. Heb alleen een blad met kilometerstand en dat service A uitgevoerd is. Ook nog vreemd is dat we nu niet na 30.000 km terug moeten maar na 40.000 km voor service B. Geen idee waar dat op gebaseerd is. Maar mij hoor je niet klagen als we minder moeten gaan.
Communicatie blijkt nog wel vaker een issue. Zo was m’n testrit destijds ook nooit doorgekomen. Gelukkig kwam ik dat de dag voordien te weten en hebben ze het ook kunnen regelen nog. Nu heb ik laatst winterbanden besteld en opgehaald en ook daar is iets mis gegaan. Ik vroeg aan de telefoon bevestiging dat de banden met ventielen met sensors zouden komen en of we die dan nog moesten laten koppelen. Dat ging in orde zijn.
Maar de dag dat ik alles ophaalde lagen de wielen met gemonteerde banden wel klaar… maar kreeg ik er ook een zakje ventielen met sensors bij :D. Het zou me verwonderen dat dat gaat werken :D.