Een testrit met de Polestar 2 lag volledig in lijn met de auto’s die ik wou testen met een goede range en met trekhaak. Alternatieven in die reeks waren Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5. Wel genoeg range maar geen trekhaak waren dan Volkswagen ID.3, Porsche Taycan RWD en Audi e-tron GT.
Andere elektrische auto’s die ik graag wil testen zijn te klein en hebben te weinig range. Maar ze lijken me dan wel weer leuke auto’s om mee te rijden. Dan denk ik aan de Mini electric, de Honda e en de Peugeot e-208.
Maar nu dus eerst over mijn ervaring met de Polestar 2. Het werd al snel duidelijk bij de reservering van de testrit dat dit een andere ervaring ging worden. Dit merk is duidelijk digital first, net als Tesla heb je wel een paar showrooms en test centra en plaatsen om op onderhoud te gaan. Maar een bestelling plaatsen of een testrit boeken doe je liefst gewoon op de website.
En dat ging ook echt goed, je ziet de beschikbare tijdslots voor je locatie en gekozen uitvoering. Als ik een configuratie maakte online bleek de prijs ook wel goed mee te vallen. Als ik bijvoorbeeld de single motor long range versie selecteer met de 2 eerste optie packs en enkel het performance pack weglaat kom ik op een schappelijke 60.000 EUR incl. BTW. Voor dual motor versie zoals getest komt daar nog 3.000 EUR bovenop.
Twee dagen voor de testrit kreeg ik ook nog een herinnering en wat tips om elektrisch te rijden per e-mail. En de dag ervoor werd ik opgebeld met uitleg rond parkeren in de buurt. Dit alles in schril contrast met Volkswagen en Mercedes waar het boeken van een testrit online niet eens garantie opleverde voor een beschikbare test auto. Laat staan dat de verkopers op die locatie weten hadden van je reservatie.

Ter plekke heel veel correcte uitleg gekregen over elektrisch rijden en de polestar 2. Er werd ook gepolsd naar de andere testritten die ik al gepland of gedaan had. En je kon samen met de verkoper op groot scherm je configuratie aanpassen en info krijgen rond alles.
Binnen in de auto valt zoals bij veel elektrische auto’s meteen op hoe hoog je bovenop de accu gaat zitten en hoe hoog ook je voeten blijven tegenover het zitvlak van de stoelen. De zetels waren verder wel goed elektrisch instelbaar en geheugen functie en stoelverwarming zijn standaard.
De tablet in het midden en de grote middenconsole ben ik minder wild van maar in de praktijk bleek het wel allemaal heel goed te werken. Android AUTO is echt wel goed.

Met de 2 optiepakketten die beschikbaar zijn krijg je rijhulpmiddelen en/of extra luxe zoals panoramisch dak en anders afgewerkte stoelen. Enkel het laatste pakket zou ik zelf niet selecteren omdat dat enkel sport specifieke aanpassingen bevat en redelijk prijzig is met 6.000 EUR. Je krijg dan andere remklauwen, gekleurde gordels, wat externe wijzigingen, sportievere vering enz.

Op de weg bleek de auto stil maar toch iets minder stil dan onze eigen EQV en ook minder stil dan bijvoorbeeld de Porsche Taycan. Meer op niveau van de IONIQ 5 of ID.3. Dus zeker voldoende maar niet overweldigend. Het rolgeluid van de banden viel me op. En vreemd genoeg ook een piep achterin die duidelijk van de vering kwam.
Verder kun je geen rij modus kiezen maar je kunt op de centrale tablet wel veel aanpassen zoals de stuurbekrachtiging, de regen en al dan niet coasten. Ook daar kun je de tractiecontrole in sport of uit zetten. Ik denk dat dat het alternatief is voor rijmodi, dat je dus zelf instelt wat je graag hebt. Alleen “gasresponse” ontbreekt dan wel in mijn ogen maar het is wel allemaal goed doseerbaar, ook met de dual motor waar ik zelf mee gereden heb.

Dat je in minder dan 5 seconden naar 100 kunt merk je en wonderbaarlijk genoeg heeft dat verder geen impact op je dagelijkse rit. Knap gedaan dus. En dan moeten we ons misschien eerder afvragen waarom andere merken wel rijmodi nodig hebben? En vaak zelfs een extra sport plus modus in een betaalde optie verstoppen.

Nog over opties, de kleuren die je kunt kiezen zijn heel beperkt. Iets wat me ook stoorde aan de IONIQ 5. Als je wit of grijs of zwart wil is er niets aan de hand. Maar anders dan dat is er nog midnight blue, volgens de verkoper de meest verkochte kleur.
Levertermijn ligt rond de 6 maand en je kan terug gewoon bestellen op de website. Er was vorige maand een stop ingevoerd waardoor je tijdelijk niet online kon bestellen. Wel kan het zijn dat je bepaalde opties niet meteen mee krijgt en dat die achteraf geinstalleerd worden. Een voorbeeld was de kofferklep bediening met je voet, die sensor kan achteraf geinstalleerd worden.
Meest verrast was ik nog van het lage verbruik. Het weer was wel ideaal dus dit zijn echt de best mogelijke cijfers. Maar zelfs met de dual motor setup had ik met 90% accu nog een range van 450 km en zag ik op de snelweg tegen 120 kph niet hoger dan 18,4 kWh/100 km. Op 90 kph wegen zakte dat nog verder naar 17 kWh/100 km en op 70 kph wegen kwam ik gemakkelijk bij 16 kWh/100 km uit. En dan moet ik niet eens moeite doen.
Dat staat in schril contrast met de andere sportieve auto’s die ik getest heb zoals de Porsche Taycan. Maar ook met bijvoorbeeld de IONIQ 5 waarvan het verbruik moeilijk onder de 20 kWh/100 km te krijgen was. Dat maakt veel goed voor de lagere laadsnelheid van 150 kW. Dat is uiteindelijk nog altijd de accu capaciteit x2 dus vol laden in 30 minuten zou (net) haalbaar moeten zijn.
Er komt nog een Polestar 3 uit als SUV, dat boeit me minder maar de markt dan weer meer. En er is ook een Polestar 5 op komst die het auto’s zoals de Porsche Taycan en Audi e-tron GT moeilijk zou moeten maken. Als ik kijk naar de performance van deze testwagen geloof ik dat graag.