Geen paniek er zijn veel meer voor dan nadelen en er volgt zeker nog leuke content. Maar dit zijn dus de paar “probleempjes” die ik kon vinden samengevat in een video.
Kijk vooral de video als je alle details wilt zien. In grote lijnen is het vooral opvallend dat dit een Diesel busje is wat ze omgebouwd hebben tot een elektrisch voertuig. Daardoor is lang niet alles optimaal, verbruik en gewicht en een aantal design elementen kunnen zeker beter.
Op sommige details is het gewoon duidelijk dat ze geen tijd hadden om dit recht te zetten. Denk aan de klep aan de deur waar bij de diesels een vuldop zit. Die klep hangt er en als je die opent dan zie je een stuk plastiek zitten. Meer niet. Het sleutelcontact is ook zo’n vreemd verhaal. Je moet dus de sleutel nog in het contact stoppen, tot daar niets vreemds. Maar je moet ook echt zoals bij de diesel variant de sleutel even door draaien alsof je de motor zou starten…. alleen start er hier natuurlijk niets en krijgt de auto enkel een commando dat we klaar zijn om te rijden.
Dat laatste hebben ze in bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 veel beter voor elkaar. Daar stap je in en hoef je alleen de rem in te drukken en de drive selector in de juiste stand te zetten en je bent vertrokken. Er is opzij nog wel een start/stop knop maar die heb je dus eigenlijk nooit nodig.
Ook de teller partij is redelijk klassiek zoals Audi dat 10 jaar terug al deed met een grafisch scherm tussen twee analoge klokken. Dat is dag en nacht verschil met bijvoorbeeld de EQC waar je op er scherm kijkt zowel naast je als voor je.
Het enige positieve aan dit verhaal is dat je daardoor ook een vrij analoge “brandstof” indicatie met blokjes krijgt. Voor de SOC in percentage moet je al in het menu gaan kijken. Dat heeft vreemd genoeg een rustgevend effect. Want ook bij 41% accu bijvoorbeeld heb je nog altijd 4 blokjes, zelfs bij 36 nog denk ik ☺️. Dat was vroeger ook zo op de Nissan leaf trouwens, geen idee of dat nog zo is.
In de video heb ik het ook nog over de vele dure opties, sowieso een tactiek bij elke Duitse auto fabrikant. En de teleurstellende draaistoelen. Maar die vergelijk ik dan weer met de fiat ducato die veel breder is.
Al bij al zijn dit maar kleine details. Voornaamste is natuurlijk dat bereik en rijervaring dik in orde zijn. En als ik nu eens met de fiat ergens heen moet denk ik altijd aan het verbruik ervan en ik rij vaak >100 km dus dan zit ik al snel in veelvouden van 10L diesel te spreken die er op een rit doorheen gaan… Plus dat we nu alleen nog maar voor die fiat, het zijspan en de grasmachine langs het tankstation moeten…
1 Comment on “Een paar minpunten van de Mercedes EQV als eigenaar van een elektrisch busje”