Deze keer zal ik wat meer info geven rond de configuratie en de mogelijkheden van de extra zitplaatsen achterin onze camper. Ik had eerder al geschreven dat het die extra stoelen waren die het voor ons noodzakelijk maakten de inschrijving van de lichte vrachte zelfbouw camper aan te passen naar een camper.
Als je ingerichte camionette nog wel voldoet aan de definitie van een lichte vracht dan kun je evengoed verder blijven rijden als LV. Soms is dat financieel interessanter, administratief is het altijd gemakkelijker. Ik heb het eerder al eens uitgezocht maar toen bleek er vooral een verschil in Vlaanderen en Wallonië voor wat de kosten betreft. Best kun je dus zowel bij de DIV als bij de verzekering op voorhand navragen wat de prijzen zijn.
De stoelen die wij achterin hebben laten plaatsen zijn zoals je in onderstaande video ook kunt zien vrij eenvoudig en in stof afgewerkt. Je kan de rugleuning niet afzonderlijk instellen. De gordel is in de stoel zelf verwerkt. Je kan de stoel los van de voet links of rechts opschuiven voor het geval dat beter past bij uw inrichting en de plaatsing van de rails in de vloer.
Deze rails zijn geplaatst op 12 cm van elkaar (centrum naar centrum) en elke stoel heeft 2 rails nodig. Die van ons zijn 165 cm lang en uit het midden gemonteerd. Daarmee kun je ruim 2 stoelen achter elkaar plaatsen. Voor een derde stoel is er geen plaats meer. Wij hebben zo 2 dubbele rijen dus kunnen in totaal 4 van die stoelen plaatsen.
Het is natuurlijk belangrijk dat je op voorhand op je papier het juiste aantal zitplaatsen hebt staan. Meer zitplaatsen dan wat op je documenten te vinden is mag nooit. Als je minder zitplaatsen hebt kunnen ze op de keuring een plaats schrappen. Let er dus ook altijd op dat al je stoelen geplaatst zijn als je naar de keuring gaat. Het schrappen kan altijd, het bijplaatsen kan alleen mits aanvraag nieuwe papieren via dienst homologatie.
Het onderstel van deze stoelen kun je verder in beide richtingen plaatsen. We kunnen dus kiezen of we ze in of tegen de rijrichting zetten. Voor de veiligheid van de jongste icm de kinderstoel hebben we nu een tegen de rijrichting staan en de andere als een treinzit er tegenover. Nadeel van die configuratie is dat ze veel ruimte in beslag nemen. Voor het afwerken van de kinderbedden moet ik zelf bijvoorbeeld de stoelen in dezelfde richting plaatsen (in de rijrichting dan).
In de video laat ik ook nog zien wat de breedte is van ons bed. Eerst hadden we ons bed in de lengte gewoon een standaard lengte van lattenbodem (70×200 cm) zoals die bij ikea te koop zijn. Evengoed om plaats te winnen heb ik deze achteraf aangepast in lengte zodat deze net binnen de geisoleerde wanden passen. Daarbij heb ik nog een slaaplengte (in de breedte dus) van 188 cm over. Dat is voor mij net gepast genoeg.
Als dat echt nodig is kun je daar nog wel wat plaats winnen door wat dunner te isoleren. Het is wel belangrijk dat je bed dan hoog genoeg ligt dus net boven de horizontale kokers in de wanden. Aan de onderkant van waar de ramen normaal zitten. Die plaats van de ramen is de breedste plaats in de camionette.
Beste, met welk cop bedrijf werkte u samen voor de inbouw van deze zetels en wat was de kostprijs? bedankt alvast
Wij hebben dit via Mees mobility center in Gent gedaan maar zijn niet te spreken over de uitvoering. Dit was in combinatie met de homologatie iets van 6.000 EUR.