Dat de cijfers die fabrikanten opgeven over het algemeen te positief zijn weet iedereen ondertussen wel. En ook dat snelheid een heel grote rol speelt dringt meer en meer door tot de mensen. Daarom dat haalbare afstanden in de stad zoveel hoger liggen dan op de snelweg.
Daarvoor heb ik een test traject gekozen van 2x 21 km dat ik afleg aan 100 km/u. In beide richtingen dus om effect van wind of landschap te neutraliseren. Over een totale afstand van 42 km (hoe langer hoe beter natuurlijk) kan ik dan bekijken hoeveel dat van de accu afgesnoept heeft en zo inschatten hoe ver ik was geraakt met een volledige lading.

Oh ja en vandaag is de tweede dag van het jaar met temperaturen die boven de 15° C gaan. Natuurlijk heb ik weinig invloed op het weer maar ik doe mijn best dat vergelijkbaar te houden of uitschieters minstens te vermelden bij de tests. Verschillende motoren en configuraties worden zo getest en tegenover elkaar gezet.
Eerste test Zero SRF 3kW standaard
Het begon meteen al goed toen ik mijn testen begon met deze Zero SRF die ik in bruikleen had. Het is een standaard configuratie, dus de lichtste versie van het SR-platform met enkel een 3kW lader aan boord.
Met deze test verbruikte ik maar liefst 44% van de accu. Dat is een veel hoger verbruik dan ik verwacht had op basis van de ervaring met mijn eigen SRF. Snel gerekend kun je zo dan op een volle accu maar 95 km overbruggen!?
Ook vreemd is dat deze motor na een korte stop aan 29% SOC bij het terug inschakelen plots 37% aangeeft op het dashboard. En nee deze heeft niet firmware versie 18 geïnstalleerd die dat probleem inderdaad introduceerde maar wel een hele oude versie 13.
Na nog wat bijkomende testen uiteindelijk toch maar van de laatste firmware voorzien en opnieuw zelfde traject gereden. Het magisch laden was weg en nu haalde ik zowaar 110 km op 1 lading. Dat lijkt er al veel beter op. Al blijf ik geloven dat mijn eigen Zero het net iets beter zou moeten doen.
Vervolg test met eigen Zero SRF premium plus laadtank 12kW
Gelukkig kreeg ik onlangs mijn eigen SRF ook terug en kon ik dus eindelijk dezelfde test rijden met die motor. Bij de eerste test was de temperatuur nog om en bij de 15 °C, bij de tweede nog maar 10 °C en nu bij deze test met mijn eigen motor rond de 12 °C. Verschillen in range door temperatuursverschillen zul je pas merken indien meer dan 10 °C dus dit levert geen problemen op.
En gelukkig blijkt de motor ook effectief net iets beter te presteren, met een verbruik van 35% over het zelfde test traject kunnen we stellen dat we met een volledig lading 120 km hadden kunnen afleggen. In de video bespreek ik ook nog een paar zaken die helpen om langere afstanden te halen.

In de praktijk rij ik wel vaker een afstand van 110 km over die snelweg maar dan de andere kant op en aan hogere snelheden (120 kmh). Dan kom ik op bestemming aan met nog 10 to 20 % accu. Dat laatste is dan vooral afhankelijk van temperatuur (zomer vs winter) en vooral ook verkeer. Want als je over die snelweg in de file terecht komt kun je een stuk aan 50 kmh filteren wat natuurlijk enorm helpt met range.
De Zero cijfers opgegeven door fabrikant
Met de Zero SRF met 14.4kWh accu kun je in de stad volgens de cijfers tot 259 km bereik halen. Het staat er gelukkig wel duidelijk bij dat dit enkel van toepassing is voor ritten in de stad. Er staat verder ook nog een range met de extra accu in de tank en als je meer wilt weten over andere situaties, ja dan moet je natuurlijk eerst de details open klikken.

Als je de andere cijfers er bij haal krijg je vooral veel informatie… volgens mij bewust gedaan om de belangrijke details niet te gemakkelijk vindbaar te maken. Als je zelf op zoek gaat zou ik altijd aanraden om de range op de snelweg te bekijken en daarvan uit te gaan. Dat is vaak worst case scenario. Ja let op, meestal vermelden ze ook een max snelheid bij die snelweg kilometers.

In het voorbeeld van Zero is dat bijvoorbeeld 113 km/h en dan merk je dat je minder dan de helft over hebt nog van die 259 km range in de stad. Dezelfde motor gaat dan plots nog maar 132 km ver. Standard of Premium opsplitsing in deze tabel is zinloos omdat het enige verschil in die twee versies in de snelheid van laden zit, niet in de capaciteit. Hooguit iets meer gewicht maar zoals je ziet niet merkbaar in range.
Op termijn zoek ik nog wel eens een stukje snelweg op in ideale omstandigheden, denk aan plus 20 graden, vlakke weg enz. Mijn verwachting is dat ik dan wel de opgegeven 132 km range kan halen met mijn eigen SR/F, misschien zelfs aan de 113 km/u waar ze zelf van spreken.
1 Comment on “Actieradius of range test met Zero elektrische motorfiets op snelweg aan 100 km/u”