Ik maakte eerder al een post over hoe de riem van de Zero motorfietsen toch een kwetsbaar onderdeel bleek te zijn wat zomaar onderweg kan breken waardoor je vast komt te staan. Ook deelde ik al hoe je die riem dan zelf kunt vervangen. Dat blijkt vooral bij de SRF en de SRS gelukkig wel heel gemakkelijk zelf uit te voeren.
In onderstaande video laat ik zien wat je nodig hebt van materiaal en hoe je dit in een herstelkit voor onderweg kunt meenemen. Zo voorkom je dat je onderweg vast komt te zitten omdat de riem het begeven heeft.
Voor de uit te voeren handlingen voor het vervangen zelf verwijs ik naar de links eerder in deze post. Hier gaat het echt om de toolset. Om je achterwiel los te maken heb je een sleutel nr 27 nodig. Een gewone open of gesloten sleutel zal niet werken hier omdat die moer verzonken zit. Dus ik had eerst een extra diepe ringsleutel besteld van bahco. Hieronder de prijzen en product referenties.
Bahco ringsleutel 24-27mm – (83598) | X1 | € 20,45 | |
Bahco pijpsleutel 24-27mm – (63847) | X1 | € 15,68 | |
TX- en HEX-sleutelset 18-delig – (24024) | X1 | € 11,15 |
Die sleutel bleek echter net niet diep genoeg om ver genoeg over de bout te passen. Ik kon er dus onmogelijk genoek krach top zetten om die moer los te maken. Daarom ben ik uiteindelijk voor die pijpsleutel gegaan. Die is natuurlijk wel diep genoeg, nadeel van die sleutel is dat je geen hefboom hebt. Dat is waarom die schroevendraaier op de video te zien is, die moet dienen als hefboom. De andere sleutels en de schroevendraaiers komen van bij de Action.
Nog voor de riem heb je ook TORX sleutels nodig om de afstand van je wiel in de brug aan te passen. Dit moet je doen als je dan een nieuwe riem geplaatst hebt om deze op de juiste spanning te krijgen. Maar ook voor het er over kunnen leggen van die riem moet je eerst je wiel helemaal naar voor zetten. Anders past deze er met geen mogelijkheid overheen.
Dus daarvoor is die TX sleutelset aangekocht. Daarvan heb ik alleen de maten die ik ook echt nodig heb in de toolkit gestoken. Deze voor het verzetten van het achterwiel maar ook om bijvoorbeeld de plastiek tank cover weg te nemen en hoofdzadel te verwijderen. Zo kan ik meer onder dat zadel en onder die tank opbergen.
Plus als ik dan nog eens een probleem heb met iets van de kabels onder die tank cover dan kan ik me waarschijnlijk met diezelfde set ook behelpen. En uiteindelijk heb ik mijn reserveriem ook op die plek opgeborgen. Dat bleek een handigere plek dan onder het zadel.