Vandaag eindelijk m’n testrit op Energica voor elkaar gekregen. Spijtig genoeg wel problemen met het geluid dus heb er maar een paar fragmenten met geluid in gelaten. In elk geval fel onder de indruk. Als Zero rijder (SRF sinds 1.5 jaar) was ik vooral benieuwd naar gewicht, comfort en geluid. En moet zeggen dat niets tegenviel.
Gewicht merk je nauwelijks tijdens het rijden, je moet echt al overstappen op een lichtere ter plekke (zoals ik deed om naar huis te rijden) om het verschil te merken. Zelfs bij aanschuiven en filteren en andere trage situaties totaal geen last van. In de bochten merk je hooguit dat je wat meer input moet geven. En ja tijdens het stappen merk je het wel maar daarvoor is die parkeerhulp er dus.
Comfort was vooral op de SS9 opvallend goed, veel beter dan op de SRF. Zelfs op de Ribelle die al wat sportiever is zat ik nog redelijk goed. Daar merkte ik wel dat je voeten veel hoger zitten maar het stuur bijvoorbeeld was voor mij nog OK. Maar goed dat is persoonlijk. Ook persoonlijk is dat ik dat zadelijk van de niet SS9 modellen echt niet kan verdragen. Ik zit continue naar voor te schuiven. Geef mij dus maar een SS9.
Geluid is er maar is speciaal en zelfs verslavend. Niet zo vervelend als dat ik had gedacht. Van buitenaf lijkt het storender te zijn dan het op de motor echt is. In vergelijking hiermee is een zero fluisterstil. Is ook alleen als je snel gas geeft. Bij trager versnellen merk je het nog nauwelijks.
Nog aangenaam was de veel sterkere regen ivglm zero. Met deze kun je gewoon echt tot stilstand komen. Ook in de minder sterke standen. Plus dat je die regen kunt instellen los van de rijmodus wat ook wel echt handig is in de praktijk. Dat zou Zero er gemakkelijk in kunnen krijgen met een firmware update.
Accu, bereik, laden of app heb ik niet besproken hier. Je merkt als je de 2 naast elkaar zet wel direct waarom de nieuwe accu lichter is. De oude zit in een veel dikkere metealen behuizing terwijl de nieuwe meer in een soort dunne beplating zit a la zero.