Mijn riem was dus doormidden gebroken. Waarom weet ik nog niet maar uit de reacties die ik kreeg en ook het advies van de zero verdeler waar ik een nieuwe riem kocht bleek wel dat dit normale slijtage is.
Het advies van zero zelf is deze bij elke 10.000 km beurt preventief te vervangen…
De nieuwe riem bleek met een prijs van net geen 215 EUR wel veel duurder dan ik had verwacht. Samen met de kortere levensduur moet ik de kosten op elektrisch rijden (met een zero) misschien toch eens herbekijken.
Als ik elke 10.000 km, al dan niet preventief, een nieuwe riem moet (laten) opleggen is de prijs voor elk zero onderhoud minstens even duur als een klein onderhoud voor mijn BMW R1200 GS.
Maar goed op naar het leuke deel van deze ervaring. Het opleggen van een nieuwe bleek namelijk kinderspel. Achterwiel los maken, helemaal naar voor bijstellen. Spatbord er af en riem er op leggen. That’s it!
Zero SRF riem van elektrische motor vervangen | super eenvoudig dit!
En nog goed om weten is dat je, mits wat kleine aanpassingen, een reserve riem onder je zadel kwijt kunt. Steek daar nog wat sleutels bij om dat achterwiel te lossen en verstellen en je bent klaar.
Ik maak nog wel een video om dat laatste ook duidelijk te maken. Evenals de kleine toolrol die ik vanaf nu altijd bij me heb. Dat en een tubeless banden reparatie set is eigenlijk voldoende.
De elektrische problemen die ik in het verleden had is niets wat je zelf even langs de weg kunt verhelpen. Daarvoor heb ik telkens work arounds bedacht. Al heb ik die al heel lang niet meer nodig gehad dus volgens mij is dat probleem gewoon opgelost nu door zero.
1 Comment on “Instructies riem vervangen zero SRF Elektrische motorfiets”