Is riem van Zero SRF betrouwbaar ? De voor en nadelen op een rij

Had je me vorige week gevraagd of ik de riem een plus of minpunt vind van de Zero SRF dan had ik zonder twijfel over de vele voordelen gesproken. Maar dat is dus voor onderstaande gebeurtenis.

Op kerstavond ging ik een kort ritje maken om een fault reset functie van m’n headset camera te controleren. Gelukkig op de terugweg, en dan ook nog vlak voor ik thuis was, brak plots die aandrijfriem. Dit gebeurde bij een kilometerstand van 13.033 km.

Dus ja daar stond ik dan stil en zonder aandrijving. Was dit me verder van huis overkomen dan had ik wel een groter probleem gehad. Dan had ik m’n vriendin moeten bellen met de vraag me op te pikken met de camionette of remorque. Ik heb dan gelukkig nog die opties. Heb je die niet dan zou ik pechverhelping ten zeerste aanraden.

Het probleem is namelijk dat je dit bijna onmogelijk kunt voorspellen. Terwijl ik daar stond was ik de riem aan het bekijken en op het eerste zicht zag ik nergens beschadigingen. Het is pas toen ik de riem begon te buigen dat ik op de buitenrand allemaal haarscheurtjes zag. Iets wat dus niet zichtbaar is op het grote achterste tandwiel. Mogelijks wel op het kleinere voorste tandwiel, maar daar kun je sowieso niet veel van zien op de motor.

Dit gebeurde op kerstavond dus ik kon de dag zelf en ook de dag erna niemand bereiken. Online had ik alvast ontdekt dat ik deze riem kon bestellen voor 204 EUR bij deze webshop. Dat leek me veel geld, zeker als je bedenkt dat je maar 140 USD moet neertellen in US. Het typenummer wat je zoekt is trouwens 30-08226 en het heeft niet veel zin goedkopere alternatieven te zoeken want Gates maakt deze specifiek voor de Zero.

Op tweede kerstdag toch maar beginnen rondbellen. Bij de tweede zaak naam er iemand op en die meneer ging meteen in zijn magazijn nakijken of hij die nog had en me terugbellen. En dat deed hij ook. Ze waren niet open maar ik mocht ze wel op afspraak komen afhalen. Zo gezegd zo gedaan. Een rit van 2x 100 km later en 214 EUR lichter was ik terug thuis met een nieuwe riem.

Verwacht je dus binnenkort maar aan een video waarin ik laat zien hoe je deze kunt vervangen. Volgens mij moet daarvoor op de SRF en SRS enkel het spatbord er af. De rest kan blijven zitten. Toch wel een verademing tegenover de oudere Zero modellen waarbij je de brug volledig los moet maken.

En als die er op zit ga ik ook eens bekijken hoe ik zo’n riem als reserve onder mijn zadel zou kunnen opbergen en welke tools ik minimaal nodig heb om dergelijke herstelling onderweg uit te voeren. Dat en een herstelkit voor de banden zou dan moeten volstaan om me uit de meeste problemen te redden. Als er aan de software of de motor of batterij iets mis is kan ik daar toch zelf niets aan fixen.

De verkoper wist me trouwens nog wel wat info mee te geven. Zo is het advies van zero om de riem bij elke beurt, om de 10.000 km, preventief te vervangen… Dat is wel een dure kost als je ‘t mij vraagt. Dan is elke beurt aan stukken minimaal 200 EUR. Hij gaf ook aan dat ze dat net aanraden omdat je niet goed kunt zien of een riem nog OK is of niet.

En dan over het breken zelf. Blijkbaar is het vooral op momenten dat je achterwiel los komt en dan vooral het moment waarop het terug tractie wint dat je riem een zware klap krijgt. Om de levensduur van je riem te verlengen kun je dus best over putdeksels en andere gladde vlakken maar heel snel je gas inhouden om dit te minimaliseren. Ik rij heel vaak op modderige wegen wat hetzelfde effect heeft natuurlijk.

En verder is het vooral ook belangrijk de spanning goed te houden. Maar daarvan weet ik dat die van mij in orde was. Ik hou de spanning nauwlettend in het oog en heb het wiel al verschillende keren achteruit bijgesteld. Voor het meten van de spanning kun je een tooltje gebruiken van Gates of hun app.

Het enige wat bij mij wel lang verkeerd afgesteld was is de uitlijning van die riem. Bij mij liep de riem tegen de opstaande rand van het achterste tandwiel aan. Dit betekent in de praktijk vooral veel meer lawaai tijdens het rijden. En op basis van het verschil in geluid nadat ik dit gecorrigeerd had vermoed ik dat dit al van dag 1 verkeerd afgesteld was.

Ik heb dus volgens mij 12.000 km lang met een schurende riem rondgereden. Bij het afstellen van de spanning van de riem heb ik telkens beide kanten evenveel versteld, daar ben ik zeker van. In hoeverre dat dan de riem ook sneller stuk maakt durf ik niet zeggen. Maar kijk de nieuwe zal er vanaf het begin goed op liggen en die zal ik verder op dezelfde manier onderhouden en bijstellen. Als die langer mee gaat weet ik wel dat die uitlijning mogelijks het probleem was.

Op hun website schrijven ze trouwens het onderstaande over deze onderhoudsvrije aandrijfriem.

Onderhoudsvrije aandrijftechniek

Alle motorfietsen van Zero hebben een directe aandrijving met een onderhoudsvrije aandrijflijn. Bij dit uitermate efficiënte systeem wordt de aandrijfkracht van de motor rechtstreeks overgedragen op het achterwiel, via een robuuste en geruisarme aandrijfriem met constante riemspanning. Directe aandrijving beperkt niet alleen frictieverliezen doordat hiermee koppelingen en tandwielen vervallen, maar verlaagt ook het gewicht van de motorfiets en zorgt dat routineonderhoud voor de aandrijving vrijwel overbodig wordt.

Voor bron zie website van zero zelf.

5 Comments on “Is riem van Zero SRF betrouwbaar ? De voor en nadelen op een rij

  1. Je hebt helemaal gelijk in je verhaal.
    Jammer is dat in de manual van de SR/S staat dat deze na 37.000km vervangen moet worden (dit is al naar beneden gesteld), dat zal echt door niemand gehaald worden, al meerdere verhalen gelezen van gebroken belts, ze varieren van 12000 tot 19000 km. Oftewel je haalt niet eens de helft gemiddeld, duur grapje, want goedkoop is de belt zeker niet.
    Misschien eens op zoek gaan of je naar een ketting kan overschakelen, dit is echt een van de slechtste onderdelen van deze motor. En het probleem is al lang bekend maar word niet goed genoeg opgepakt helaas.
    Vervangen is gelukkig wel verbeterd, maar dit houd dus in dat je eigenlijk gereedschap en een belt altijd bij je moet hebben.
    Dus mijn gedachte, slechte belt en duur. Gelukkig maakt het rijden zelf veel goed.

    1. 12-15k is wat ik van anderen ook hoor wat ze halen met riem. Verdeler zegt dat zero advies geeft bij elke 10k beurt al preventief te vervangen. Alternatief is inderdaad reserve meebrengen. Gelukkig is het vervangen op de SRF wel een stuk gemakkelijker gemaakt ivglm de vorige modellen. Op zich vind ik die riem nog wel fijn rijden en vooral heel stil. Maar had ook meer kilometers verwacht. Heb ondertussen ook een Energica met ketting. Die rij ik voorlopig bijna enkel met mooi weer dan moet ik de ketting ook minder smeren. Die techniek werkte ook goed op m’n triumph. Verder altijd met cardan woon /werk gereden.

  2. Vandaag net mijn tweede riem kapot gereden. De eerste heeft het (maar) 15.000km uitgehouden. Hij is niet gebroken maar daar waren de tanden gewoon volledig afgesleten. De tweede heeft het een pak langer volgehouden, ongeveer 32.000km. Wellicht door zo goed als uitsluitend Eco te rijden. Dan wordt er ook een stuk minder aan de riem gesnokt.
    En bij de eerste ook maanden lang met een schurend geluid rond gereden. Ik ben niet zo technisch ingesteld maar heb na een tijd gewoon wat vet aan de zijkant gewreven en daarmee was het redelijk verholpen. Bij de tweede riem was er niets van bijgeluiden.
    En inderdaad het probleem om thuis of in een garage te geraken. Niet iedereen heeft een remorque bij de hand.
    Maar verder geen kwaad woord over Zero. Ik rij er nu bijna 4 jaar elke (werk)dag mee en het is een zalige manier om je te verplaatsen.

    1. Inderdaad super leuke manier van verplaatsen. Zelf ook voor woon /werk gekocht, al is dat anders uitgedraaid met covid maatregelen. 32k is netjes met je tweede riem! Dat is wat ik er van verwachtte maar goed dat lukt mij dus niet. Ik rij wel vaak op verwaarloosd en slecht wegdek in Wallonië dus mogelijks ook deels daardoor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait