Een paar weekends terug heb ik een testrit gedaan waardoor ik die vraag nu perfect kan beantwoorden. Belangrijk daarbij is dat ik vertrek van een specifieke configuratie (de Zero SR/F met 14.4 kWh accu) en omstandigheden die juist niet ideaal zijn (koud, wind, snelheid, heuvels…).
De configuratie waarmee ik getest heb
Eerst en vooral de configuratie van de elektrische motorfiets. Dan hebben we het over de accucapaciteit (in kWh) en de laadsnelheid (in kW). Want uiteraard betekent een grotere accu dat je verder kunt rijden op 1 lading en een snellere lader dat je minder lang aan de laadpaal moet om weer terug op pad te kunnen.
Om al iets van cijfers te geven, met de 14.4 kWh accu van de Zero SRF kun je op de snelweg amper meer dan 120 km ver rijden. Als je weg blijft van de snelweg kun je wel gemakkelijk 200 km in afstand rijden zonder er echt om te moeten letten. Dat is dan aan max snelheden die tussen de 70 en de 90 kmh liggen. Zoals je al leest niet echt exacte wetenschap en natuurlijk ook afhankelijk van je rijstijl.
Algemene cijfers voor het laden zijn dan wel weer gemakkelijk te berekenen en verklaren. Zo kun je met de premium maximum laden aan 6 kW. Dat betekent dat je voor de 14.4 kWh accu van de zero iets meer dan 2u aan het laden bent. Als we 14.4 delen door 6 kom je op 2.4 uur. In werkelijkheid ga je zelden van 0 tot 100% laden onderweg, en de laatste percenten gaan veel trager. Zero spreekt zelf van 2u voor 0 – 95%.
Zaken als aerodynamica hou ik geen rekening mee omdat de verschillen zodanig klein zijn en het uiteindelijk vooral op gewicht en grootte (en rijstijl) van de berijder aankomt. De snelheid en de manier waarop de berijder tot die snelheden komt spelen zeker een rol. Ik reed gewoon in ECO en hield zo goed als mogelijk rekening met de snelheidslimieten. Van de snelweg bleef ik sowieso weg want hogere snelheden zijn echt nefast voor je accu verbruik.
Tot voor kort waren de accu opties grotendeels gelijk bij de twee grote fabrikanten van elektrische motorfietsen, Zero en Energica. Ze hadden beiden rond de 12 kWh effectief bruikbare capaciteit. Bij Zero kon je altijd al 3.6 kWh extra laten installeren in de tank maar dat komt in de plaats van de snellere laders en brengt nogal wat gewicht met zich mee. Sinds dit jaar kun je bij Energica gewoon een grotere accu kiezen, de nieuwe 21 kWh accu. Het spreekt voor zich dat je daarmee verder kunt rijden.
Ook heeft elke Energica een vaste laadconfiguratie aan boord. Je kan of met gelijkstroom snelladen en dan heb je in 20 min de oude, kleinere accu tot 85% weer vol. In de praktijk niet zo’n nuttig getal want je gaat zelden leeg rijden en bij het laden onderweg kun je boven de 85% nog voor het balanceren blijven laden aan hogere snelheden. Wat wel relevant is voor dit schrijven is dat de snelladers vooral te vinden zijn op de snelweg, waar ik dus weg blijf elektrisch. En als je, zoals ik met mijn Zero, onderweg aan de dorpjes die je langs komt wilt bijladen je met een Energica vast zit aan de 3 kW lader aan boord.
Ik heb zelf een Zero SR/F premium en die heeft 14.4 kWh accu aan boord en een lader van 6 kW. De standaard versie, dus niet premium heeft een 3 kW lader zoals de Energica’s dus de laadtijd is dan telkens x2. Bij de SRS en SRF van Zero kun je in optie de laadsnelheid nog met 6 kW erbij verdubbelen (en dus laadtijd halveren) of de accucapaciteit met 3.6 kWh of dus met een kwart vergroten. Op termijn geef ik je nog wel eens aangepaste cijfers met die extra lader want die gaat er bij mij sowieso op komen. De bestelling daarvan is al geplaatst.
Worst case scenario
Verder vertrek ik voor deze test van een worst case scenario. Dus de minst interessante omstandigheden die ik kon vinden. Dat betekent dat als je in de praktijk in betere omstandigheden verkeert je hoogst waarschijnlijk ook betere afstanden en cijfers haalt. Ik ben zelf bijvoorbeeld ook al eens gaan testen in de zomer en toen haalde ik veel betere resultaten dan nu in de kou.
Wat waren die omstandigheden dan concreet? Wel ik ben op een regenachtige dag vertrokken, door regen pak je overal water en modder mee dus ligt je gewicht hoger. Je krijgt ook meer weerstand en het is ook gewoon niet leuk rijden :-).
Het was verder ook koud met zo rond de 5 graden Celsius. Eerlijk gezegd vind ik motorrijden leuk zolang het boven de 10 graden blijft. Alles daaronder grijp ik naar handvatverwarming, binnenvoeringen, dikke trui, thermische lagen, enz. De accu presteert merkelijk beter bij hogere temperaturen. Zelfs het verschil tussen 20 en 30 graden deze zomer heb ik gemerkt. Niet dat het bij 30 graden nog leuk rijden is. Maar goed als je niet bij 5 graden gaat rijden is de kans dus groot dat je verder zal kunnen rijden dan in mijn test.
Het landschap speelt ook mee. Bij bovenstaande test ging ik naar de kust. Dan moest ik hier bij vertrek 1 of 2 bergkammen over maar was het voor de rest allemaal vlak. Bij deze test ben ik naar de ardennen gereden dus was er zo goed als niets vlak en ging het telkens op en neer. Ook dat helpt niet met de accu.
En dan als laatste parameter rijgedrag en snelheid. Zoals ik in de inleiding al schreef ben ik weggebleven van de snelweg. Aan 120 – 130 kmh kan ik in slechte omstandigheden misschien 100 km rijden en de accu is al bijna leeg. Zo groot is het verschil met de 70 en 90 kmh wegen binnedoor. Om het allemaal een beetje een kans te geven heb ik de test dus binnendoor gedaan. Een optie zou kunnen zijn om op de snelweg je snelheid te beperken maar dat vind ik persoonlijk niet echt veilig. Plus ook veel minder leuk rijden dan binnendoor.
Ik heb de motor verder wel in de ECO stand gezet. Ik heb niet speciaal traag gereden maar de ECO modus beperkt het vermogen (en op de snelweg ook de maximum snelheid) dus dat geeft je automatisch wel meer bereik. Eigenlijk zonder dat je echt rustig moet proberen rijden. Als je veel in ECO gaat rijden merk je wel hoeveel vinniger alles is in de ROAD of SPORT modus. Maar goed ik wou het wel een kans geven natuurlijk.
Minder ideaal was dat ik in Wallonie ben gaan rijden. In Vlaanderen is de standaard maximum snelheid, dus wat je mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar verder geen limieten staan, al een tijd geleden naar 70 kmh gezet. Daarin is Wallonie niet meegegaan dus aan onze kant van het land rij je nog op heel veel plaatsen 90 kmh. Dat verschil in snelheid merk je ook al in je bereik. Dus in dat opzicht blijf ik met de test naar de Ardennen wel in het worst case scenario steken tegenover de rit naar de kust.
Het resultaat samengevat
En dan het resultaat van die rit. Ik heb de uitleg ook opgenomen maar ik heb het nog niet in een afgewerkte video kunnen verwerken dus het staat op moment van schrijven nog niet online. Moest het binnenkort toch online komen dan zal ik er aan denken om dit artikel ook aan te passen.
Heel grof gesteld, deels om het gemakkelijk over te brengen en deels om vlot te kunnen rekenen, kwam ik tot de volgende cijfers.
De afstand tussen elke laadpaal, dus de lengte van het rijden aan 1 stuk door ligt telkens rond de 50 km. Dat is niet veel maar binnendoor in slechte omstandigheden is dat soms al genoeg :D.
De tijd die ik over die afstand reed lag ook telkens rond de 45 min. Kans is groot dat je ‘t sneller kan in andere omstandigheden maar goed, gemiddeld zat ik hier niet ver van.
Voor het afleggen van die afstand was de accu dan meestal gezakt tot 70 a 75%. Dat betekent dat ik in theorie nog 1/4 van de 2u durende laadtijd nodig had. Ik moest dus bij elke stop 30 minuten wachten om de motor weer bijna vol te laden.
Dat viel tegen want in de zomer had ik eerder een 45 min rijden en 15 min laden ervaring wat veel aangenamer verplaatsen is. Het grote verschil hier is volgens mij dat het kouder was en ik zo goed als overal 90 kmh kon rijden terwijl ik in Vlaanderen veel meer moest afwisselen tussen 70 kmh en 50 kmh bij elke bebouwde kom waar ik doorheen ging.
Ook is een tussenstop van 30 minuten gewoon teveel als je ter plaatse niet echt iets te doen hebt. Moet je gewoon stoppen om te laden, je benen strekken en misschien eens ergens plassen,… dan is naar mijn gevoel een stop van 15 tot 20 minuten wel het maximum.
Dus dit is mijn oplossing
Ik heb dan ook een andere oplossing. Of beter Zero heeft daar een andere oplossing voor. Ik ga in mijn Zero SRF Premium in de tank een laadtank laten installeren. Die kan dan over de 3de fase nog eens 6 kW extra laden voor een totaal van 12 kW laadsnelheid. Dan kom je ongeveer bij 1C laadsnelheden terecht. Dat betekent dat je even snel kunt laden als je accu groot is. Bedenk daarbij dat je van die 14.4 kWh eigenlijk maar iets van 12 kWh echt kunt gebruiken.
Laden aan 1C is overigens het maximum wat Zero in zijn configuratie toelaat. Het zou zelfs in de hardware en software ingebakken zijn als harde limiet. Dit omdat hun accu minder goed warmte kwijt kan door de manier waarop deze in epoxy ingegoten is. Dat is dan weer vooral voor de veiligheid gedaan.
Over de kostprijs en de hele ervaring van die installatie zal ik het later nog wel hebben eens het ook echt uitgevoerd is. Op dit moment heb ik enkel bevestiging van een openstaande bestelling, een betaald voorschot en een indicatie van januari voor installatie moment.
Ik had die 45 min rijden vs 15 min laden net zo handig gevonden om in te schatten waar ik kan komen met de elektrische motor. Als je echt in de winter wilt rijden zou ik dus zeker aanraden van die extra laadtank ook te installeren want dan halveer je de laadtijd en kom je wel uit op die 45/15 verdeling, ook in de slechtste omstandigheden.
Bij mijn test ben ik zo 100 km naar beneden de Ardennen in gereden. Ik wou eigenlijk nog 100 km verder door naar beneden rijden maar bij de locatie van de 3de laadpaal kon ik deze niet vinden en zo veel staan er in de Ardennen ook niet dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de test daar gestopt.
Toen ik pre corona tijd nog op reis ging met de motor leerde ik al snel dat meer dan 400 km rijden op 1 dag op de motor gewoon teveel is als je meerdere dagen na elkaar wilt rijden en fris blijven en ook nog iets anders wilt kunnen doen tussendoor op de bezochte locaties.
Dus als we dat doortrekken naar elektrisch rijden met de Zero SRF met volledige laadsnelheid van 12 kW, dan zou je voor 400 km (opnieuw worst case) 8x 1u oftewel 8u onderweg zijn. Of beter 8x 45min of dus 6u effectief rijden (lang he) en dan verdeeld over de vele tussenstops in totaal 8x 15 min of dus 2u moeten bijladen.
Als je op reis bent kun je natuurlijk beter voor iets landere afstanden en langere tussenstops gaan. Dan lijkt het me wel realistisch om bijvoorbeeld telkens 100 km te overbruggen en dan 30 min (met laadtank) te stoppen en op die locatie iets te bezichtigen. Dan zijn 30 minuten heel snel om. Ook tegen de middag kun je eens langer door rijden en 1 stop over slaan om dan tijdens de middag pauze langer bij te laden. En als je richting je slaaplocatie gaat en je weet dat je daar aan de stekker kunt dan kun je daar ook rekening mee houden door laadstops over te slaan. Maar dan verschuif je gewoon de momenten, je zal altijd min of meer bij diezelfde getallen uitkomen.
Ik heb wat fouten rechtgezet in dit artikel. Ik had namelijk de laadtijden met en zonder extra laadconfiguratie door elkaar gehaald. In de realiteit kom je met 45 min rijden vs 15 min laden MET de laadtank overal. Ook in de minst ideale omstandigheden. Bij mooier weer en lagere snelheden haal je gemakkelijk meer.
Zoals altijd, leuk op te lezen en leerrijk. Mijn verbruik; (84 km (werkelijkheid 80!) met ongeveer 65 km autostrade en 19 km kleine wegen) ongeveer 85%. Zoals je al aangaf is een autosnelweg zeer nefast voor de batterij. En dan hou ik me nog netjes aan de maximum snelheid en verschuil ik me nog vaak achter een rijdende auto.
Ik hoop de volgende dagen eens werk te kunnen maken van een super korte laadkabel Type 2 naar Schuko om in noodgevallen, via een verlengkabel, te kunnen laden. Deze kan ik dan in mijn ‘tank’ altijd mee nemen. Mijn eerste poging was mislukt.
PS Leuke spiegels.
Groeten Filip
Dag Filip, laat maar weten als je hulp nodig hebt met die laadkabel. In theorie zou je ook met een arduino dat PWM signaal moeten kunnen klaarkrijgen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ‘t zelf nog niet getest heb. Een kant en klare oplossing kopen zal wel gemakkelijker zijn. Is sowieso wel een goed plan eigenlijk om bij te hebben zo’n adapter. Moet ik mss ook eens over nadenken. Ik ben voorlopig 1x getakeld geweest toen ik met 2% op de snelweg stond aan een afrit die afgesloten was wegens werken. Dat had ik niet ingecalculeerd :D.
De spiegels zijn wel handig van zicht maar in de file heb ik toch de indruk dat ze meer uitsteken dan de standaard spiegels. Zal het eens opmeten hoeveel ze voorbij de rest van de motor komen. Aan de standaard spiegels vond ik vooral de vertekening lastig kijken. Er zit een soort correctie in waardoor dingen die verder weg zijn dichter bij lijken of zo.