Één adres voor al je homologatie en keuring vragen rond het ombouwen van een bestelbus tot camper

Heb je een camionette gekocht en zit je met plannen om deze zelf om te bouwen tot camper? Ik heb er eerder al een heel verhaal rond gemaakt met uitleg wat een camper is en de opties mbt voertuig categorie.

Blijkbaar een populair artikel op deze blog. Dus er zullen veel mensen met die plannen rondlopen. Misschien dat de covid-19 toestanden die ons verplichten dichter bij huis op reis te gaan en flexibeler reisplannen aan te passen daar ook mee te maken heeft.

Nu als je zelf aan de slag gaat en je wil je bestelbus opnieuw inschrijven als camper dan zul je waarschijnlijk ook in contact komen met de dienst homologatie Vlaanderen.

Deze dienst bekijkt deze dossiers en evalueert per voertuig of het voldoet aan de vereisten van een camper en natuurlijk ook algemene veiligheidsregels rond voertuigen eer die in het verkeer toegelaten worden.

Één fabriekscamper komt de fabriek uit met een Europees gelijkvormigheids attest. Het witte coc blad wat je nodig hebt om je voertuig in te schrijven.

Als je zelf ombouwt moet je ook zelf een nieuw. COC aanvragen bij die dienst. Dat doe je met foto’s en attesten van de ingebouwde onderdelen waar die beschikbaar zijn.

Het goede is dat je ze ook gewoon kunt mailen met vragen. Nog voor je een camionette koopt informeren is ook altijd een goed idee. Ze zijn bereikbaar op e-mail adres homologatie@Vlaanderen.be.

18 Comments on “Één adres voor al je homologatie en keuring vragen rond het ombouwen van een bestelbus tot camper

  1. Hey,
    Heel erg interessant is dit artikel. Ik ga een Mercedes Vario vrachtwagen ombouwen naar camper. Bijkomend probleem is dat dit een ex initial (ups) voertuig is zonder passagierszetel. De camper moet eigenlijk voor 3 personen kunnen dienen. Hoe zou ik dat best oplossen?
    Mvg
    Senne Antonis

    1. Wat staat er van aantal zitplaatsen op je papieren? Als daar gewoon nog 1+2 (dubbele bank) staat dan kun je gewoon bij de sloop of op 2dehands zo’n Mercedes zitbank ophalen en plaatsen. Mogelijks heb je ook de gordels en gordelspanners nog nodig. Die vind je ook op de sloop. Als er op de papieren nog maar 1 zitplaats staat al dan is het lastiger. In dat geval zou ik je situatie op mail zetten naar homologatie@vlaanderen.be en vragen of je via hen de goedkeuring voor die dubbele passagiers bank kunt bekomen op voorwaarde dat je een originele zetel plaatst. De kans bestaat dat ze daarmee akkoord gaan. Dan betaal je hen en mogelijks vragen ze foto’s en krijg je je aangepaste coc. Opnieuw inschrijven moet dan sowieso. Als ze dat niet willen of kunnen goedkeuren zit er niets anders op dan een constructeur dit te laten uitvoeren. Die kun je wel alsnog vragen een originele bank terug te zetten om de kosten te drukken. Maar het zal wel duurder zijn dan. Zij doen dan de aanvraag via homologatie rechtstreeks. Algemeen is het zo dat je op de keuring altijd naar minder zitplaatsen kunt gaan. Dan schrappen ze die plaats gewoon. De omgekeerde zin, zoals jij die nu wilt is lastiger. Als je 2 plaatsen vooraan en 1 achteraan wilt kun je niet om een constructeur heen.

      1. Hey Hans,
        Bedankt voor je snelle reactie. Mijn Vario heeft inderdaad op papier maar 1 zitplaats staan. De originele bevestigingspunten zijn deels weggenomen en daar is de trap voor de ingang van de wagen gemaakt. Zo moest bij aflevering van een pakje niet telkens de laadklep achteraan open.
        Dit is wel een speciale situatie… Ik zou al blij zijn met twee goedgekeurde plaatsen achter in de opbouw. (Merk opbouw= Lamboo) Zou dit eventueel mogelijk zijn met een Tuv goedgekeurde zit/slaapbank? Die heb ik namelijk van het merk RIB met alle qttesten erbij.
        Mvg
        Senne Antonis

        1. Ik vrees ervoor Senne. Het zal bij de homologatie vooral gaan om hoe die slaapbank bevestigt is. Dat kun je wel met een constructeur opnemen en als die will meewerken moet dat wel mogelijk zijn lijkt me. Van M&M cars in Deerlijk heb ik al veel goeds gehoord.

          1. Hey Hans,
            Dan ga ik daar eens contact mee opnemen. Misschien best voor ik aan de camper begin. Kwestie van geen belangrijke stappen over te slaan. Ik hou je op de hoogte.
            Mvg
            Senne Antonis

      2. Heb zelf een ford transit omgebouwd voor 2 personen. Dus geen extra zitplaats. Alles zelf gedaan. Liep ook tegen de moeilijkheden van de keuringen en het niet zonder een COC bedrijf te kunnen. Heb via een bedrijf de auto uitgevoerd naar duitsland en terug ingevoerd als camper naar België. In Duitsland moet het ook volgens bepaalde regels maar je mag alles zelf doen. De keuring koste wel meer maar veel minder regels en papierwerk.

        1. Had ik hier en daar ook al als optie horen vallen. Te zot voor worden eigenlijk maar goed dat het zo gelukt is 👍. Ik ken de regels van in- en uitvoer bij auto’s niet maar bij motoren moet je een minimum aantal kilometers op de teller hebben of je moet BTW betalen. Iets om in het achterhoofd te houden.

  2. Beste Hans,

    Wij hebben, zonder te weten dat dit niet mag, een dakraam laten inbouwen in onze lichte vracht. We hebben dit laten doen in Nederland door een erkende camperbouw firma. Heb jij enig idee hoe we nu verder moeten om dit toch goedgekeurd te krijgen?

    Groetjes, kim.

    1. Ben je hiervoor al afgekeurd dan? Je kan die keuring afwachten of je kan proactief al contact opnemen met homologatie@vlaanderen.be om na te vragen. Als je als bestelbus (lichte vracht) blijft rijden gaan ze bij die dienst ook niet veel kunnen doen denk ik. Dat is meer van belang om die bestemming van je voertuig te wijzigen naar camper waarvoor je dan via hen een nieuw COC moet ontvangen met daarop de nieuwe categorie en eventueel andere wijzigingen. Maar aantal ramen of dakramen staat niet op zo’n COC. Kan dus goed zijn dat dit geen problemen oplevert.

      1. Goeiemorgend Hans,

        We waren inderdaad naar de keuring geweest en daar zei de man van de keuring dat we daar voor zouden afgekeurd worden dus we mochten terug wegrijden.

        Groetjes, kim.

        1. Oké als dat in Vlaanderen was zou je nog kunnen proberen in Wallonië naar de keuring gaan. Daar zijn ze op dat vlak soms wat lakser. Maar anders dus best homologatie contacteren om te vragen wat je opties zijn. In een ideale wereld zou je die uitleg in het keuringsstation moeten kunnen krijgen. Maar mijn ervaring en die van vele anderen met mij, leert me dat ze daar ofwel geen info (willen) geven of gewoon zelfs verkeerde info geven. Die mensen doen ook maar hun job natuurlijk. Zegt meer over de overheid dan over die mensen. Je had er bij moeten zijn toen ik met alle papieren, 100% in orde, mij aanbood nadat de LV omgezet was tot camper. Allemaal kopje bij elkaar en alles dubbel checken en naar ‘t kantoor verdwijnen wrs om te overleggen of nog wat zaken na te gaan 🙄. En mooi voorbeeld van de absurditeit van het systeem is de wetgeving rond motorfietsen met zijspan. Je mag in België alleen met een zijspan de weg op wat zo uit de fabriek kwam of wat omgebouwd en daarna gekeurd werd… Maar je kan nergens in België terecht om zo’n zijspan te laten keuren!?

  3. Hey Hans,

    Ivm die zijspan…is dus waarschijnlijk het exacte verhaal van ons dakraam🙄
    Het mag niet maar niemand weet hoe het dan wel moet…
    In ieder geval dankjewel voor de hulp.

  4. Hoi Hans ,

    mijn plan is om mijn huidige camper ( 7 m alkoof ) te verkopen omdat hij voor ons beiden te groot is eigenlijk , en het bed boven de ruimte toch iets te nauw is na het leggen van een deftige matras aldaar . Dat eenmaal gebeurd ga ik op zoek naar een ruime bestelwagen ( type L3 H2 ) om die dan om te bouwen naar een camper , maar wel met die gedachte dat a) tussenschot blijft , b) er achteraan een zetelhoek komt over de hele breedte , welke omgevormd kan worden naar een bed ( 200 x 175 cm ) c) een vast kast voor kleding net achter de chauffeursstoel d ) naast die kast een vaste afgesloten ruimte voor WC en lavabo die reikt tot tegen de zetelhoek/bed . Aan de schuifdeur een kast plaatsen met gasvuur en spoelbak welke kan verwijderd worden voor een keuring . Bij aankoop wel een voertuig met ramen in de schuifdeur en achteraan . Mijn vraag hierbij is of er bij een keuring dan als lichte vracht problemen zouden kunnen ontstaan voor wat dan ook ? En zo ja , hoe kan ik die dan vermijden/oplossen ?
    Dank bij voorbaat

    Max

    1. Zoals ik het hier lees zou dat geen problemen mogen opleveren tijdens de keuring als lichte vracht. Je bent vrij van je vrachtruimte in te richten zoals je wil. Het is pas wanneer je zelf ramen zou plaatsen of andere zaken aan de constructie aanpassen dat er meer nodig is. Of wanneer je natuurlijk naar een camper zou willen gaan als inschrijving. Dat laatste heeft dan ook alleen echt zin als je sowieso al constructie moet aanpassen of extra zitplaatsen nodig hebt.

  5. Hey Hans ,

    alvast al bedankt voor je antwoord .
    Ondertussen heb ik nog enkele vraagjes bij elkaar geraapt. Zoals ik het begrijp uit de andere topics is het plaatsen van een dakraam niet aangeraden , maar zouden verluchtingsroosters wel kunnen ? Misschien op bepaalde plaatsen wel en andere niet ? Ook had ik in gedachten om verwarming te plaatsen op diesel ( standverwarming a la Webasto ) deze zou natuurlijk wel door een technieker geplaatst worden. Hiervoor moet er wel een gat in de bodem gemaakt worden voor de uitlaat EN aanvoer brandstof van de brandstoftank. Wat het tussenschot betreft heb ik second thoughts…… daar was mijn plan om een tussenschot met schuifdeur te plaatsen , maar bij navraag kost deze 3.300 € ex Btw , en dat is “iets” te veel , dus daar moet ik een andere oplossing voor vinden ……..

  6. Hoi Hans, we zijn net begonnen aan de ombouw van een 2006 Ford Transit, het plan is om hem op LV te laten, het is een 1+2, tussenschot verwijderen voor het ruimtegevoel, met de technische keuring gebeld en dat lijkt geen probleem. Het inbouwen van een dakraam is wat onduidelijker, ik vind enkel instructies voor voertuigen na 2009, daar moet je ofwel een attest van de fabrikant hebben of een inbouw door een erkende installateur. Ik heb mijn vraag neergelegd bij Departement Mobiliteit, ben benieuwd naar het antwoord voor een 2006.
    Nog een puntje wat mijn niet duidelijk is, is het voordeliger qua wegenbelasting en qua verzekering (enkel BA) om een lichte vracht of kampeerwagen op de baan te zetten? Ik lees hierover uiteenlopende zaken? Grtjs, Yvan

    1. Voor ons was het iets duurder als camper dan lichte vracht maar hier zit verschil op tussen Vlaanderen en Wallonië dus best gewoon op de website van de overheid tarieven nakijken en vergelijken. Is hier ook eens als comment gepasseerd dacht ik maar kan het niet direct terug vinden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait