Ik heb onlangs een motor gekocht in Nederland en die wil ik nu in Belgie inschrijven zodat ik een nummerplaat ontvang en deze kan verzekeren en er de weg mee op kan.
Het is een oldtimer maar dat heeft verder niet zo heel veel belang voor dit hele proces. Wel is veel van deze info specifiek voor motorfietsen die in België geen keuring moeten ondergaan. Ook zullen kosten waarschijnlijk anders liggen bij auto’s.
Wat ook belangrijk is is dat je motor minstens 6.000 km moet hebben staan op de teller om als tweedehands te kunnen importeren. Let daar dus zeker op als je de motor aankoopt, ook dat dit zo op de aankoopfactuur of koopovereenkomst staat. Anders heb je, ongeacht de leeftijd van de motor, een voertuig als nieuw gekocht en dien je er dus bij douane eerst en vooral nog 21% BTW te betalen. Is het tweedehands, dus meer dan 6.000 km op de teller, dan is de douane slechts een formaliteit.
Nodige documenten bij aankoop
Je brengt de motor op een aanhanger naar Belgie. Let er op dat je alle nodige papieren in het land van herkomst hebt ontvangen. Welke papieren is natuurlijk deels afhankelijk van het land waar je koopt. In Nederland bijvoorbeeld heb je, net zoals in Belgie, deel I en deel II van het inschrijvingsbewijs wat je moet ontvangen van de verkoper. Verschil is dat ze in Nederland een pasje hebben voor deel I zoals een bankkaart. Veel handiger om altijd bij te hebben natuurlijk.
Verder heb je voor Nederland een uitschrijvingsbewijs voor export nodig. Dit moet de verkoper gaan aanvragen en daarop staan de gegevens van de verkoper of vorige eigenaar en van de motor. Ze knippen dan ook een hoekje af van het pasje. Dat is de motor klaar voor export uit Nederland, import in Belgie.
Een ander belangrijk document wat je sowieso nodig hebt is een factuur of koopovereenkomst. Daarop moeten een aantal vaste gegevens staan. Denk aan gegevens van koper en verkoper en het bedrag van aankoop maar ook chassis nummer van de motor, kilometerstand, merk en type en een factuurnummer. Bij autoscout24.be kun je een voorbeelddocument vinden. Let er wel op dat daar nog geen document nummer op staat dus dat moet je zelf toevoegen.
Afhankelijk van de leeftijd van de motor heb je ook nog een gelijkvormigheidsattest of een COC. Dat is lang niet altijd het geval want voor oudere motoren bestond dit nog niet. Als het een recente motor is en de verkoper heeft dit document niet dan kun je dit vaak nog aanvragen bij de importeur van dat merk in je land. Of een garage die verdeler is van dat merk. Dat is het geval voor bekende merken. Voor minder bekende merken kan het zijn dat dit document niet bestaat en dan blijf je beter weg van de koop.
Tenzij het natuurlijk een oude motor is van de periode waarin dit document nog niet bestond. De motor die ik kocht is van 1983 dus die heeft zo geen documenten. Dat betekent gewoon een extra stap bij de invoer, daar kom ik later op terug.
Stappen importeren motor
E705 formulier via Douane
Met al die documenten ga je eerst en vooral naar de douane. Daar moet je een formulier E705 aanvragen. Vroeger moest je daarvoor fysiek langs gaan bij de douane met je identeitskaart en rijbewijs. Tegenwoordig kun je dit via myminfin onine aanvragen via deze link. Deze stap is volledig gratis (voor tweedehands motor in elk geval).
Na aanmelden ga je naar de juiste tab op myminfin en klik je het E705 deel open. In mijn geval moest ik helemaal tot beneden scrollen. Vervolgens maak je een nieuwe aanvraag en krijg je allerlei stappen waar je de gegevens van die documenten kunt overnemen.
Bij de laatste stap kun je dan ook de bijlagen toevoegen. Paar minuten later had ik al een bericht in mijn inbox dat het document online klaar stond.
Validatie attest via homologatie Vlaanderen (optioneel)
Eens je dat formulier hebt voeg je dit toe bij alle documenten die je al had van tijdens de aankoop. Afhankelijk van of je wel of geen COC hebt moet je dan eerst nog langs homologatie of kun je deze homologatie stap overslaan. Dit kun je ook digitaal doen door een e-mail te verzenden naar homologatie@vlaanderen.be voor de aanvraag van een validatieattest. Het eerste wat je van hen ontvangt is een factuur van 75 EUR. Pas na betaling daarvan zullen ze op basis van je vorige documenten je een validatie attest bezorgen.
Via die weg kreeg ik te horen dat de procedure gewijzigd is. Dit is de informatie die ik meegekregen heb;
Indien op het buitenlands inschrijvingsbewijs het Europees goedkeuringsnummer wordt vermeld (onder rubriek K), kan u zich rechtstreeks wenden tot de DIV.
Hierbij zullen zij het voertuig a.d.h.v. het Europees goedkeuringsnummer
rechtstreeks inschrijven.Maakt het inschrijvingsbewijs geen vermelding van een Europees
goedkeuringsnummer (rubriek K), dient er een validatieprocedure bij onze
dienst opgestart te worden .De validatieprocedure opstarten kan via onderstaande link:
homologatievoertuigen.vlaanderen.be
(Gebruik bij voorkeur Google Chrome of Mozilla Firefox om de website te
openen)
Eens aangemeld kun je opnieuw een aantal stappen doorlopen waarbij je vooral gegevens van de documenten overneemt en die documenten ook als bijlage kunt uploaden. Je zal ook een foto van elke kant van het voertuig moeten voorzien.
Factuur krijg je binnen een paar uur. Je kan dan ook al een proef certificaat downloaden al weet ik niet wat daar de waarde van is. Eens betaald volgde het goedgekeurde certificaat binnen de twee dagen.
Aanvraag verzekering en nummerplaat via DIV
En dan ben je bijna rond, opnieuw alle papieren stuur je door naar je lokale DIV kantoor. Dat kan normaal via je verzekering gebeuren. Indien alles in orde zullen ze je voor 26 EUR 30 EUR, aan de deur te betalen, je nummerplaat bezorgen. En dan kun je rijden.
Ha Hans,
In mijn zoektocht naar hoe ik een niet gehomologeerde fiets zou kunnen importeren en laten keuren zodat ik ermee op de openbare weg kan, kwam ik jou artikel tegen.
Ik ben aan het onderzoeken of ik een CCM in Groot Britannië kan aanschaffen en importeren naar NL. Ze zijn in Europa (vaste land) niet te koop omdat ze nog niet gehomologeerd zijn.
Heb jij een beeld bij mogelijke complicaties?
Merci
Jim
Is dat een nieuwe voertuig dan? Dan vrees ik dat er sowieso gevraagd zal worden naar een COC wat bij alle recente voertuigen meegeleverd is en je daarop vastloopt omdat dat niet bestaat voor Europa voor dat voertuig. In mijn geval was het een oldtimer en daar gelden andere regels voor. Toen was er nog geen sprake van COC documenten.
Maar ik zou gewoon contact opnemen met de dienst homologatie om dat na te vragen.