Als je met een elektrisch voertuig onderweg bent dan is de kans groot dat je verschillende laadkabels in gebruik hebt. Minstens een kabel met 220V stekker om thuis te laden. En dan vaak ook nog een extra type2 laadkabel voor laadpalen onderweg. En soms ook nog extra adapters voor wat minder courante situaties.
Zelf rij ik vooral met de motor. Een elektrische motor en die kan ik gemakkelijk thuis opladen. Maar als het snel moet gaan of ik moet onderweg kunnen bijladen dan maak ik gebruik van de vele 11 en 22 kW laadpalen die ik onderweg tegen kom.
Het grote nadeel van die laadpalen is dat je zelf je kabel moet meebrengen. Voor auto’s kan ik begrijpen dat dat niet zo’n issue is, je legt gewoon altijd een kabel in je koffer. Op de motor is dat iets minder evident. Ik kan deze wel in een tas of als ik mijn best doe in de valse tank kwijt. Maar die laatste optie bijvoorbeeld verdwijnt van zodra ik de extra 6 kW lader installeer. Die neemt namelijk die plaats van het opbergvak in die valse tank in.
Dus dan moet ik de kabel op een andere manier meenemen. En die auto laadkabels zijn allemaal ook nog eens veel te zwaar en te lang uitgevoerd voor mijn toepassing. De schaar, of beter een tang, in de kabel zetten en deze inkorten zou een oplossing kunnen zijn maar dan bleek al snel dat de huidige laadpistolen op de kabel gekrompen zijn en dus niet eenvoudig te vervangen.
In China kun je dit soort pistolen of connectors voor type2 laadkabels kopen voor iets van 50 EUR. Hier in Europa kon ik ze niet goedkoper vinden dan 100 EUR per stuk. En dan heb je nog niet eens de nodige kabel. Dat heeft me lange tijd tegengehouden om een eigen kabel te maken.
En dan kwam ik deze type 2 stekker tegen op de webshop van evservice.eu. Een stekker voor 60 EUR die met schroefbare verbindingen werkt ipv gekrompen. Dus daarmee zou ik niet alleen nu een kabel kunnen maken maar ook achteraf andere lengtes en configuraties kunnen testen.
Zo’n pistool zelf is niet meer dan een connector van de 3 fasen, aarding en 2 stuurkabels. 1 van die 2 stuurkabels loopt van het voertuig tot bij de paal om via een PWM signaal te communiceren. De andere stuurpin bevat een weerstand en de waarde van die weerstand bepaalt hoeveel stroom er per fase op de kabel mag komen te staan. Dat is die 16 of 32A die je bij laadkabels ziet staan.
Met de hulp van een topic op electricmotorcycleform.com wist ik welke kabel ik nodig had. Dit soort kabels zijn flexibel zodat je die gemakkelijk kunt opbergen. Ik ben voor een 7 aderige kabel van 1.5m2 dikte gegaan. Zelf gebruik ik daarvan nog maar 2 fasen maar specifiek voor de Zero SR/F kan ik op termijn ook de 3de fase gebruiken en dan zal daar het dubbele vermogen overheen gaan van de andere 2 fasen dus voor die fase neem ik 2 aders samen. De configuratie ziet er dan als volgt uit:
- CP sturing tussen voertuig en laadpaal
- Neuter
- fase 1 (max 3kW)
- fase 2 (max 3kW)
- fase 3 (max 6kW)
- fase 3 (max 6kW)
- Aarding (PE)
Verder had ik genoeg aan een lengte van 2 meter omdat ik de motor heel gemakkelijk dichter of verder van de paal kan plaatsen naargelang nodig is. In onderstaande video kun je het resultaat nog zien en de eerste testen.
Hoi Hans, ik heb een poging gedaan om een (zeer) korte 220V (schuko) kabel te maken. In noodgevallen kan ik die, via een verlengkabel, gebruiken. Helaas werkt die niet. Maar als ik nu zie dat hij weerstanden nodig heeft om ‘de kabel te herkennen’ moet ik het misschien nog eens bestuderen. Mocht je hier een schema voor hebben mag je het altijd laten weten.
Alvast bedankt voor de info.
Filip
Voor schuko naar type2 heb je ook nog een stuurunit nodig die de juiste PWM signalen op de andere stuurpin zit. Er zit op je type2 stekker een kleinere CP en een PP pin. 1 daarvan is doorverbonden van de laadpaal naar de motor. De andere is enkel voor die weerstand aan beide kanten maar niet doorverbonden. Die weerstand kun je er gemakkelijk tussen zetten. Maar dat PWM signaal wat normaal je laadpaal dan zou aanmaken moet je wel een microcontroller voor programmeren.
Het kan hoor, maar omdat je de laadpaal hierbij overslaat is het iets meer werk. Dat is de logica die ook in dat zwarte doosje zit van de 220 adapter van Zero zelf. Daarin zitten ook nog een relay en een zekering maar die heb je in principe niet nodig.
Het simpelste is denk ik een kant en klaar bordje kopen zoals bijvoorbeeld dat van http://evracing.cz/simple-evse. Meer uitleg nog en hoe je eventueel zelf zoiets kunt maken met een microcontroller staat in dit topic https://www.electricmotorcycleforum.com/boards/index.php?topic=10365.msg95140#msg95140
Ik zou trouwens voor deze config gaan dan met 3 positie schakelaar https://ibb.co/ZHTNjG5 . Op de zero 220V lader (die heb je ook veronderstel ik?) zit een drukknop die je dan moet indrukken en de led bekijken om de gewenste stroomsterkte in te stellen. Dat werkt maar is iets omslachtiger dan gewone schakelaar met meerdere posities.
Normaal mag er pas stroom op staan eens signaal rond is tussen paal en voertuig, maar blijkbaar voor de Zero geen probleem als er continue stroom op staat. Dus voor een super compacte oplossing kun je relais gewoon overslaan. En het printplaatje zou compact genoeg moeten zijn om in een pistool te verwerken.
Welke type2 stekker heb je gevonden? Ik gebruikte zelf deze van evservice.eu en die zijn tot op heden OK gebleken. Vooral gemakkelijk dat ik altijd andere kabel configuraties kan testen.
Hoi Hans,
Ik heb geen originele Zero kabel omdat ik dat echt wel de druppel vond. Voor die (redicule) prijs heb ik op Alixpress gewoon 2 kabels gekocht. Eén voor thuis en de ander voor op het werk. De (losse) stekker heb ik ook op Aliexpress gekocht. Ik geloof een 45 euro maar zoals je al zei is de mijn met een ‘krimptool’ . Een versie met gewone schroeven had beter geweest.
thx voor de tips. Ik ga het eens bestuderen.
Leuke informatieve video! Ik wil je wel op een punt wijzen en dat is het solderen van de kabeluiteinden. Door warmte kunnen die langzaam vervormen en langzaamaan een steeds grotere weerstand vormen. Dit gaat van kwaad tot erger met uiteindelijk een te warme stekker. Los dit op door kabelschoentjes te gebruiken, die zijn ook te zien in uw eigen video.
Merci voor de tip Gaston. Zal deze inderdaad vervangen door hulzen dan. 👍
Hallo Hans
Dank je voor je heldere uitleg. Ik wil mijn tesla thuis kunnen laden. Op krachtstroom 3 fase dus. Ik heb zo’n zelfde stekker als jij om de tesla laadkabel mee te verbinden. Die heb ik via een kabel aan de meterkast gemonteerd. Waar de fase, de neutrale en de aarde kabel gemonteerd moeten worden is duidelijk dank zij jou video weet ik ook waar ik de rode weerstandskabel moet vastschroeven, maar waar moet die blauwe in? Of hoeft die niet gemonteerd te worden?
Al vast bedankt voor je antwoord
Met vriendelijke groet Martin Collin
Bedoel je dat je geen laadpunt hebt geïnstalleerd? Want dan mis je toch de communicatie tussen auto en laadpaal!? Zelfs de compacte schuko adapters (220V, geen krachtstroom) hebben electronica ingebouwd om die reden. Voor laadpalen is gewoonlijk wel een installatie gids online te vinden met schema’s.