Update meeste is alweer offline gehaald maar ondertussen ook de eerste officiële berichten zoals deze https://www.theverge.com/2020/2/19/21144093/zero-srs-electric-motorcycle-bike-speed-mile-range-photos-price
En het is alweer gebeurd. Het lijkt wel alsof bedrijven niets meer geheim kunnen houden tot de release datum… behalve Apple dan. En Fuji lijkt het ook nog redelijk goed te doen met de aankomende X-T4.
Zero daarentegen zou na volgend weekend (24/2 om precies te zijn) eindelijk alle details prijs geven rond hun nieuwe Elekrtische motorfiets, de Zero SR/S. Maar daar is nu toch wel weer veel van gelekt.
Wat we sowieso al wisten is dat het op het platform van de SR/F gebaseerd zou zijn dus een 14.4kWh accu en tot 6kW lader + optionele extra accu OF lader. En iedereen voelde ook wel aankomen dat het een versie met kuip ging zijn.
Uit hun eerste video bleek inderdaad ook al een soort kuip of toch de lichten zoals die bij een kuip ingebouwd zijn te zien.
Wel nu is er dus meer bekend want deze hele video is beschikbaar gekomen via reddit.

En ook deze foto‘s volgden vrij snel op instagram.

Wat ik zelf zo in 1, 2, 3 kan zien en begrijp uit de video zijn de volgende zaken:
Grotere duozitting. Lastig te zien op die paar beelden maar het lijkt inderdaad wel iets groter. Alleen is het nog altijd een klein stukje plus dat dit volgens mij niet echt de motor is om met 2 op rond te rijden. Wat doet dat met je range? Het maakt volgens mij alleen de wachttijd tijdens het laden gezelliger.
Comfortabelere zit door lagere voetsteunen. Dat is moeilijk te zien op de video of de foto’s maar ik het geloof het wel en wat comfort betreft is dat voor mijn SR/F ook een van de gemakkelijkste manieren om te winnen. Ze spreken ook nog over comfortabelere vering maar daarvan kan ik niet zeggen dat die van de SR/F niet goed is.
13% meer range als je volledig achter het scherm duikt. Maar 13% meer dan wat? Dit cijfer zegt niet veel zo, en als ik op m’n SR/F achter een denkbeeldig scherm duik heb ik ook een redelijke toename in range. Lijkt me gewoon marketing wat zoveel wil zeggen als: we hebben dezelfde motor anders aangekleed.
De spiegels lijken sterk op die van de BMW R1200 RT in dat ze onder je stuur zitten wat een goed zicht heeft. Alleen heb ik zelf ervaring met de RT en ik weet dat die zo ontworpen zijn dat ze zonder schade los komen bij impact. Je kan ze daarna ook gewoon terug vast klikken. Dat lijkt mij hier niet het geval te zijn aangezien ik een metalen bar zie. Het lijken ook echt gewoon de standaard spiegels op een andere manier vastgezet.
De kuip lijkt me verder ook wel heel smal dus ik vrees een beetje dat deze van bescherming niet zoveel zal bieden in de regen. Op de laatste instagram foto zie je de benen er gewoon uit steken nog. En deze motor krijgt trouwens vooral ook vanachter veel opspattend water, daar is hier zo te zien niets aan gedaan.
Voorste remklauwen lijken me anders dan de J.Juan exemplaren die op mijn SR/F zitten. Maar dat kan dan weer met een pre productie model te maken hebben. Lijkt op Bembro.