Dit is een opvolging voor de eerdere reviews die ik maakte van de Orange Flybox. Hiermee kun je je vaste lijn in huis vervangen door een modem met een 4G sim kaart.
Wij maakten die stap omdat er voor de kabel in straat niemand internet levert en de ADSL kabel die we voordien gebruikten met moeite de minimum snelheid van 4 Mbps kon halen. En we zijn na 6 maand in gebruik nog altijd heel tevreden van deze wisselen.
Wel zijn er een paar punten waar je op moet letten. Hier een overzicht.
Signaalsterkte
Hoeveel snelheid je haalt met deze oplossing is volledig afhankelijk van de signaalsterkte die je in je huis kunt halen. Op de modem is een indicatie met 4 of 5 streepjes. Afhankelijk van hoe meer streepjes oplichten hoe beter het signaal. Bij ons wisselt dit tussen 1 of 2 streepjes die niet oplichten, dus bijna het maximum. En dat is voldoende voor onze snelheid.
Je kan via de orange website nakijken of de coverage voldoende is op je adres. Of dat veel zin heeft durf ik te betwijfelen want volgens die website zouden we op ons adres onvoldoende signaal moeten hebben.
Aankopen, testen en terugsturen is geen optie. Je moet voor minimaal 1 jaar intekenen.
Betrouwbaarheid
Vooral in de eerste maand gebruik hebben we een paar keer tijdelijk geen internet gehad. Dus als betrouwbaarheid zeer belangrijk is zou ik deze oplossing ook niet aanraden.
Je kan dan wel naar de helpdesk bellen en dan zullen ze je in het Nederlands te woord staan. Maar de ervaring leert me dat ze in dat geval niets kunnen doen. Enige wat ze in ons geval konden vertellen is dat aan hun kant alles OK was.
Zo hadden we 1x een hele dag geen internet. Andere keren konden we de modem gewoon opnieuw opstarten en werkte het weer.
Het is dus gevoeliger voor storingen. Ook als bijvoorbeeld op oudejaarsavond of bij een ramp het netwerk extra belast is zul je dat merken.
Data limiet
Er is een limiet van 150 GB waarbij je 100 GB tijdens de weekends en na 18u ‘s avonds kunt gebruiken (=daluren). De overige 50 GB teller loopt tijdens de piekuren. Als je limiet van avonduren op is telt het eerst gewoon verder af van de limiet tijdens piek.
Eens je over je limiet bent gaat de snelheid naar beneden. Dat hebben we naar het einde van de maand al een paar keer voor gehad. Dan kun je surfen wel vergeten. Wij vallen dan terug op onze telefoons waar we elk ook nog 10GB aan data hebben. Op een vreemde manier kunnen we bij overschrijding wel nog gewoon Netflix kijken.
We hebben nog nooit een hogere factuur gekregen voor over die limiet gaan. De factuur is elke maand 20 EUR.
Wij gebruiken vooral veel data met netflix (we kijken met 3) en voor system updates. Denk aan je computer die een nieuw OS krijgt of je telefoon die een update krijgt. Dat zijn al snel downloads van meerdere GB. Ook de Playstation kan er iets van. Als ik een nieuw spel koop moet ik vaak eerst upgraden naar de laatste versie voor ik kan spelen.
Je huidige verbruik kun je via de website bekijken. Er is ook een app van orange maar die kan ik niet gebruiken omdat ik telkens de melding krijg dat ik geen sim kaart van orange in mijn telefoon heb. Daarvoor gebruik ik proximus. Dus die app kan ik zelf niet gebruiken.
Ben je nog steeds tevreden?
En hebben jullie tijdens de lockdown periode in maart geen last gehad? Alvast bedankt
Mvg
Bouchra
Nog steeds tevreden. Geen problemen gehad tijdens eerste lockdown. We kregen in april (wat aan de late kant dus) 50 GB extra data. Ook nu weer 50 GB extra ontvangen. Doordat we met 2 van thuis werken met veel vergaderingen en de kindjes ook langer thuis waren hebben we die extra data wel nodig gehad. Ook een paar keer betalend extra data gekocht al. Wat we wel hebben is dat de router max 1x per maand, vaak minder frequent, herstart moet worden. Maar dat was met proximus evengoed zo en heeft ook niets met lockdown te zien.
Ik ben minder tevreden met de mijne. Als de 50GB overdag op zijn, kan je savonds amper op het internet. Netflix casten op de chromecast (tv) zit er dan niet meer in. Kijken op mijn telefoon lukt wel nog.
Als de data er door is is het inderdaad geen plezier. Netflix lukt dan bij ons nog wel, ook op tv. Maar surfen is echt tergend traag tot onmogelijk. Die paar keer dat het ons overkwam zijn we op de data van onze telefoons overgeschakeld. Misschien is dat een oplossing.
Ps: ik zou het nemen voor het financieel voordeel:-) op jaarbasis toch 144 euro…
Bedankt voor je reactie!
Goed om te weten.
Ben zelf alleen met mijn dochtertje en twijfelde tussen scarlet en Orange flybox 4g ook omwille van 4g stralen en omzetting naar 5g,maar ik weet er te weinig over. Las later dat wifi erger is dan 4g…
Momenteel scarlet, maar wij zouden zeker toekomen met 150g, ik verbruik max 30gb per maand en mijn dochtertje waarschijnlijk wat meer met nickelodeon wat ongeveer hetzelfde verbruikt als netflix… ketnet heb ik nog niet getest. Voorlopig heel tevreden. Het is ook haar tv… 🙂
Groeten en nogmaals bedankt!
Bouchra
Net gecheckt, ketnet verbruikt 1,2 GB per uur…
Oké bij netflix kunnen wij wel de kwaliteit instellen en daarmee besparen we redelijk wat data. Geen idee of dat met ketnet ook kan.
Hi Hans, ik overweeg om een flybox aan te schaffen omdat ik een vakantiehuisje heb waar geen internetkabel in de buurt ligt. Ik vraag mij af of ik ook een andere simkaart ook werkend zal zijn, ipv orange. Heb je dit wel eens geprobeerd?
Zodat je deze Flybox ook mee kunt nemen over de grns bijvoorbeeld.