Ik maakte er eerder al geen geheim van wat voor cijfers ik behaalde met de apps die ik ooit gemaakt heb. In dezelfde lijn vertel ik je in dit schrijven hoeveel (spoiler: eerder weinig) geld mijn YouTube video’s opbrengen.
Wat volgt zijn nog een aantal tips van wat wel en niet werkt die ik allemaal op basis van eigen ervaring kan delen.
Aantal uploads
Het aantal uploads is belangrijk. Hoe meer hoe beter. Idealiter zet je elke dag een video online, vraag maar aan Casey Neistat. In realiteit is dat echter heel lastig, zeker op termijn.
Als je de frequentie (nog) niet kunt halen kun je je wel alvast concentreren op consistentie. Wat ook dat is belangrijk. Dus beter elke week 1 upload telkens op dezelfde dag van de week dan kris kras meer of minder uploads per week.
Ik zou aanraden te beginnen met 1 upload per week. Dat is vaak al moeilijk genoeg gezien we gewoonlijk allemaal wel meer te doen hebben dan video maken. En dan kun je alsnog de frequentie verhogen eens blijkt dat je genoeg content in de rij hebt staan.
Want dat brengt ons bij de volgende tip.
Plan uploads in de toekomst
Zelfs elke week diezelfde upload toch op tijd klaar hebben kan moeilijk zijn. Als je eens op vakantie bent bijvoorbeeld of door omstandigheden is het niet op tijd gelukt om je video klaar te hebben.
De beste remedie daartegen is 2 tot 3 video’s klaar vooruit te kijken en klaar te hebben. Liefst zelfs al online ge-upload zodat je enkel nog moet publiceren. Je kan via YouTube perfect privé video’s uploaden en pas publiek zetten of zelfs instellen om op een bepaalde datum publiek te gaan.
Je hebt 1000 Subscribers nodig (of niet?)
Officieel kun je pas advertenties in je video’s toelaten en dus (kleine beetjes) geld verdienen per video eens je de kaap van 1000 leden bereikt hebt. Dat en een minimum aantal kijkers dacht ik (al ken ik daar het exacte cijfer niet van).
Dit is een regel die ze een paar jaar terug ingevoerd hebben. Niet dat ze het altijd zo exact toepassen trouwens. Want zelf heb ik met mijn fotografie kanaal bijvoorbeeld bij 500 leden al toegang gekregen tot die functionaliteit. Vraag me niet waarom, plots kreeg ik melding dat ik mocht.
Kijkcijfers zijn belangrijker dan subscribers
En sowieso zijn kijkcijfers veel belangrijker. De subscribers geven je een indicatie van het aantal kijkers die terug komt en die ook notificaties ontvangen als je nieuwe video online zet.
De kijkcijfers zullen veel meer invloed hebben op je inkomen want je krijgt betaald per views. Meer is het niet (jawel het is wel meer maar ik ken er niet meer van).
Content is king
En dat is zeker waar. Het is veel belangrijker goede content online te zetten dan gelijk welke andere regel te volgen.
Goede content betekent bij video een verhaal wat goed in elkaar zit en wat liefst ook goed gebracht is. De combinatie van de 2 is ideaal. Als 1 van de twee uitzonderlijk goed is kun je er waarschijnlijk wel mee weg komen dat de andere niet OK is. Maar dat zijn uitzonderingen.
Met goed gebracht bedoel ik dan vooral dat het technisch ook goed in elkaar moet zitten. Een goed verhaal is een zeer goed begin. Maar je moet ook wel een beetje weten wat je doet op technisch vlak. Hoe je alles in elkaar steekt bijvoorbeeld.
Gelukkig kun je zoiets ook gaandeweg leren. In de commentaren op je video zul je wel al snel merken wat wel en niet werkt. En dat brengt ons bij een volgend punt.
Experimenteer
Probeer vanalles uit en volg je cijfers op om te zien welke dingen wel werken.
Je kan technische dingen aanpassen of eens een andere titel of thumbnail stijl proberen of je gewoonlijke opbouw van verhaal volledig omgooien. Of als je echt durft eens een ander onderwerp aansnijden… of dat laatste toch maar niet, zie volgend punt.
Zelf ben ik vooral nog op zoek naar welke thumbnails en welke titels wel of niet werken. Dat heeft een hele grote invloed op de vindbaarheid van video maar ik ben er nog niet uit wat en hoe.
Hou vast aan 1 onderwerp
Als je een trouw publiek wilt verzamelen zul je moeten vasthouden aan 1 specifiek onderwerp. Ik heb zo mijn kanaal over fotografie bijvoorbeeld. Dat doet het redelijk goed.
Ik heb ook nog een persoonlijk kanaal waar ik de ene keer over wat losse gebeurtenissen vertel, de andere keer over motorfietsen, dan weer over auto’s en soms ook over fotografie. Maar ik spring dus van de hak op de tak dus ik heb maar 1/4 van het aantal volgers. Wie kijkt voor het ene springt namelijk weer af telkens ik een video uitbreng over iets anders.
Let op met rechten
Wees voorzichtig met achtergrondmuziek of muziek die je ergens vandaan haalt zonder zeker te zijn of deze wel vrij is van auteursrechten.
Als je namelijk zo’n video online hebt staan kunnen de algoritme’s van YouTube dit achterhalen en de inkomsten op de video allemaal uitbetalen aan de eigenaar van die rechten.
Er zijn apps, zoals die van GoPro, die het heel gemakkelijk maken muziek in te sluiten in je video. Maar als je dan je video online zet krijg je meteen een auteursclaim en gaat elke inkomst dus naar de andere partij.
Het veiligste is muziek van YouTube zelf te gebruiken, zie deze link voor meer informatie.
En bepaalde content
Al weet ik zelf niet welke content juist. Maar heel soms dan valt het voor dat een video gemarkeerd wordt als zijnde niet geschikt voor inkomsten. Het groene icoontje met dollar teken wijzigt dan in een oranje dollar teken en je krijgt geen inkomsten meer voor die video.
Ik heb zelf al een 2-3 tal van die video’s online staan. Bij de meeste lig ik er niet van wakker gezien de lage kijkcijfers die ik haal. Maar spijtig genoeg is het ook van dat op mijn 2de best bekeken video.
Titels en thumbnails zijn super belangrijk
Dus ja zoals ik al zei weet ik zelf nog niet goed hoe of wat maar wel staat vast dat je titel van je video heel belangrijk is en ook de thumbnail die je maakt van je video.
Als ik er zelf ooit aan uit geraak wat werkt en wat niet dan zal ik daar zeker op terug komen. Op dit moment loop ik er zelf nog op vast.