Ik schreef het belangrijkste eerder al in het eerste deel van dit verhaal: “En ik blijf nog altijd wel van mening dat als je daar echt van wilt leven je dat ook echt fulltime moet kunnen doen.”
Link naar de podcast aflevering: https://anchor.fm/lichtcast/episodes/53-Mijn-eigen-Android-Fotografie-App-in-de-Google-Play-Store—deel-2-e51aoq
Ik stak vroeger echt veel tijd in die app en toen mijn voldoening bleek dat ook aan te slaan. Ik had vrij snel meer dan 100.000 actieve gebruikers dus dan kun je al eens nadenken over hoe je daar nu ook iets uit terug kunt krijgen.
De eenvoudigste optie is denk ik geld vragen voor de app zelf. Dat is volgens mij ook wat die kopie tot op de dag van vandaag nog doet. Geen idee of dat verder met success is. Ik kan zijn cijfers natuurlijk niet inkijken.
Nu echt alleen tegen betaling aanbieden zag ik persoonlijk wel tegenop dus ik had altijd een gratis versie in de play store staan en dan een betalende versie met een aantal extra features.
Maar hoeveel vraag je dan voor die app? Ik heb met die prijs moeten experimenteren en maximaal heeft die 1,99 EUR gekost. Daarbij zag ik echter al snel een terugval en uiteindelijk bleek na wat prijswijzigingen dat een zo laag mogelijk bedrag het beste werkt. Vermoedelijk door de lagere drempel.
Afhankelijk van het land was de minimumprijs telkens weer anders maar je kon in EUR minimaal 0,99 EUR per app vragen en dan alle andere valuta automatisch laten omrekenen. Dus de betaalde versie van de app heeft lang voor die prijs te koop gestaan.
Hoeveel dat in totaal opgebracht heeft kan ik niet meteen terugvinden. Alles werd in bijberoep aangegeven dus ik kan het wel achterhalen. Als we aan ongeveer 1 EUR per download rekenen dan moet dat ergens tussen de 5 en 10.000 EUR geweest zijn over minstens 2 jaar (ik denk zelfs eerder 3).
De betalende versie had extra features en kreeg de bug fixes altijd als eerste. Dat waren de priviliges waar je voor betaalde. Voor wie niet wou betalen was er een gratis versie waar dus een paar tools uit ontbraken maar waar vooral ook advertenties in verwerkt zaten. Onderaan de tool zelf stond dan een kleine banner.
Tegenwoordig heb je van Google een specifieke library voor advertenties in apps. Dat was toen nog niet het geval dus mijn aanpak (en die van veel andere ontwikkelaars) was toen om een webview in de app te verwerken waarin ik dan de standaard Google Adsense advertenties kwijt kon. Een heel klein browser venstertje in de app dus, net groot genoeg voor de advertentie.
Die advertenties waren goed voor 600-650 EUR per maand. Over welke periode zou ik niet eens kunnen vertellen. Dat werd ook echt door Google gestort vanaf een rekening uit Ierland ergens.
Maar daar kwam plots een eind aan. Als ik via de console van Adsense op zoek ging naar antwoorden kreeg ik alleen nog maar een melding te zien dat mijn account voor Adsense geblokkeerd werd door google. De uitbetalingen gebeurden sowieso met een achterstand van 1 maand en ik had het pas na 1 gemiste betaling door dus ik had al snel 1800 EUR op die account staan waar ik geen toegang meer toe had.
Reden te meer om contact op te nemen met google met de vraag of ze die op z’n minst konden vrijgeven. Dat kon natuurlijk niet. En de account werd geblokkeerd omdat ik misbruik had gemaakt van de Google Adsense advertenties door die in een app te verwerken. Ondertussen was namelijk Admob wel beschikbaar en ik moest daar maar op overschakelen.
Die account gebruik ik nu nog altijd voor andere Google diensten en die is tot op de dag van vandaag nog altijd afgesloten voor Adsense. Het geld heb ik dus ook nooit meer gezien.
Op dat moment had ik ook minder tijd om aan de app te werken dus ik heb toen ook de betalende versie gratis gemaakt en de gratis versie met advertenties offline gemaakt. Lees vooral het einde van deel 1 ook om te begrijpen waarom.
Maar wat ik hier vooral uit leerde is dat het toch gevaarlijk is om full time voor dergelijke inkomsten te gaan. En hetzelfde kan gezicht worden van inkomsten van YouTube of een goede Blog of Instagram account. Je bent volledig afhankelijk van, in veel gevallen Google, Facebook of Apple.
Om tal van andere redenen zijn apps vaak inactief gezet geweest door het systeem van Google zelf omdat er nieuwe richtlijnen doorgevoerd werden en wat niet. Bij Apple is dat allemaal nog veel moeilijker want daar moet je elke update door een goedkeuringsproces krijgen. Iets wat bij Android automatisch gaat op 2 uur tijd.
En ik heb collega’s die kunnen bevestigen dat ook Apple je app plots uit de store kan halen met de vraag dit of dat aan te passen. Verplicht worden om 4 verschillende apps die het goed doen samen voegen bijvoorbeeld tot 1 geheel om zo je inkomsten /4 te zien.
Dus moest je hier toch willen voor gaan heb ik het volgende advies voor je klaar. Ik denk om te beginnen dat de beste formule voor apps een gratis versie is waarbij je extra features rechtstreeks vanuit de app kunt vrijgeven door deze aan te kopen. Mogelijks bijvoorbeeld zelfs de eerste 3 keer gratis te gebruiken en dan pas betalend. Of een andere vorm van betaling achteraf invoeren.
Dan heb je die lage drempel van de gratis app en zijn het de echte hardcore gebruikers van je app die die vraag tot betaling zullen krijgen. Die zullen dan ook veel sneller geneigd zijn ook echt tot de aankoop over te gaan.
Breng verder voldoende updates uit voor je app om zo te groeien en luister ook echt naar de problemen van je gebruikers en wat ze wel of niet graag willen. Het heeft geen zin veel tijd in een feature te steken als je vervolgens merkt dat het alleen maar problemen oplevert. De directe feedback zullen gebruikers apprecieren en aanzetten tot goede feedback, eventueel pas na een eerste slechte review. En het zijn die reviews die anderen dan weer lezen om te beslissen of ze die app nu wel of niet willen.
En tot slot, wed op meerdere paarden tegelijk. Zorg dus dat je je app op verschillende platformen beschikbaar maakt zodat je niet van 1 partij afhankelijk bent. En werk ook verschillende inkomsten bronnen uit om diezelfde reden. Meer dan 1 goed idee hebben en uitwerken kan natuurlijk ook helpen.
1 Comment on “Mijn eigen Android app PhotoTools – wat dat nu oplevert (deel 2)”