De video
Gericht op het rijden en de eigenschappen van de motor natuurlijk. Als je hier bent voor fotografie kun je beter meteen door naar de volgende paragraaf over de foto’s zelf.
De foto’s
Bij het maken van de vorige video was ik vooral de b-roll en de opnamen van onderweg tijdens het rijden vergeten maken. Dit keer heb ik de focus daar dus op gelegd. Nu om die reden heb ik wel de XF 18-55mm f2.8 – 4.8 kitlens genomen ipv de zwaardere 16-55mm f2.8. Dus dat betekende ook dat ik voor de foto’s op de kitlens moest vertrouwen.
Nu is de situatie natuurlijk ook niet identiek maar ik merk toch dat deze foto’s niet op hetzelfde niveau staan (technisch) als die van de Zero SR/F die met de duurdere lens gemaakt zijn. Oordeel vooral zelf.
Het verslag
Deze keer ging ik bij een andere Zero verdeler de Zero S testen. Althans die had ik gereserveerd. Toen de verkoper zag dat ik met een R1200 GS reed stelde hij meteen een DS R voor.
De R versies zijn de snellere sport uitvoeringen. De motor is dezelfde maar er zit een andere controller op die meer stroom doorgeeft aan motor wat meer vermogen oplevert. Bereik blijft hetzelfde (of toch als je niet sneller gaat rijden).
Er stonden in de showroom van alle types wel een uitvoering. Je hebt bij Zero 2 type frames (3 met de nieuwe sr/f meegeteld). Het lichtere cross frame van de Zero FX en FX S en het frame ontworpen voor op de weg van de S, SR, DS en DSR.
De FX(S) is vooral voor wie een lichte motor wil met uitwisselbare batterijen. Dit is het enige model van Zero waarbij je zelf de accu er heel gemakkelijk uit kunt halen. De accu zelf kun je dan wisselen voor een opgeladen versie. Of je kan er voor kiezen met maar 1 accu te rijden ipv 2. De accu zelf kost wel 3.500 EUR en de lader om zo’n accu afzonderlijk op te laden kost ook bijna 1000 EUR. Goedkoop is het wisselen van accu’s dus niet. En je kan in dit model maximaal 2 accu’s kwijt dus 7,2kWh.
Verschil tussen FX en FX S is dat die laatste een super motard versie is. Dus de crosser met kleinere wielen en banden voor op de weg. Deze optie is wat je wil als je een echt lichte fiets wil en bereik minder belangrijk is.
De S(R) en DS(R) kunnen accu’s tot 14.4kWh bevatten + extra accu in de tank. Maar daar kies je een accu configuratie af fabriek en dit kun je niet zomaar wijzigen. Zelfs de extra accu voor in de tank moet je bij de dealer laten installeren. Bij deze Zero modellen ben je dan ook de volledige opslag van de standaard tank kwijt (er komt eigenlijk een andere tank op). En je kunt dit niet combineren met de snellader optie. Bij de SR/F krijg je een kleiner opbergvak.
Verschil tussen S en DS is dat de DS een dual sport versie is dus iets hoger afgeveerd en beschikbaar met allroad of wegbanden. Je kan er ook een windscherm, koffers en nog veel meer voor krijgen bij Zero zelf.
De testrit is me heel goed bevallen. Het is vooral een lichtere motor dan de SRF. Dat zie je ook op papier. De specs tonen dat de S(R) rond de 185kg weegt terwijl de SR/F premium eerder 226kg. Toch een verschil van bijna 40 kg! En dat merk je echt wel. Deze kleinere modellen zijn veel wendbaarder.
En toch was ik niet verkocht. Je kan de details op de website vinden om verder te vergelijken. Voor mij persoonlijk waren de volgende verschillen doorslaggevend om toch maar te wachten op de SRF.
– SR/F heeft een 3kW lader standaard, premium zelfs 6kW dus die kun je opladen tot 95% in 1u. De oudere modellen hebben maar 1,3kW aan boord en laden dan ook in 9u tot 95%. Je kan er wel een snellader tank voor kopen maar dat kost je natuurlijk ook gewicht en zelfs dan is het nog trager dan de premium (en betaal je evenveel als voor de SRF).
– S en DS modellen, zeker de R versies hebben veel vermogen en je kan er heel snel mee vertrekken… maar de SR/F heeft er nog veel meer.
– Display van de S en DS modellen is een heel eenvoudig zwart/wit model. De verkleuring in de video heeft met mijn ND filter op de camera te maken denk ik, IRL is het gewoon een z/w grafisch LCD. Niet van deze tijd, de SRF heeft een kleurenscherm.
– De zithouding op de SR/F is relaxter dan op de S en DS modellen (vreemd genoeg).
– De S en DS modellen blijven kleine motoren. Voor sommigen is dat een voordeel, voor mij niet.
En dan de testrit, dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb al veel motoren test gereden en de testrit met de GS herinner ik mij nog altijd. Ik was zo onder de indruk van alles dat ik meteen een bestelling geplaatst heb. Bij deze zero DS R had ik dat gevoel niet…. Bij de SR/F wel ;-).
===== MOTOCITY BVBA IN ZWEVEGEM KAN IK TROUWENS STERK AANRADEN =====
De verkoper nam zijn tijd en was niet de stereotype verkoper zoals je die in de meeste showrooms kunt vinden. Je weet wel, uit de hoogte, snel snel afhandelen, pushen om verkoop rond te krijgen, naar je mond praten, polsen naar je budget, alle opties er door proberen rammen …
Stap binnen bij een BMW, Audi of Volkswagen showroom en kans is groot dat zo’n type je aanspreekt. Die mensen zijn getraind en worden betaald om 1 ding te doen… verkopen. Ze reageren vlot tot je tekent. Daarna moet je er zelf gaan achter zitten. Ik veralgemeen hier maar goed het komt algemeen voor ook.
Hier had ik een vriendelijke man die mij aansprak en luisterde en correcte informatie (niet altijd even goed voor de verkoop) gaf. Ik kon zonder problemen een andere motor testen. Nam zijn tijd, niet alleen voor mij maar ook voor de mensen voor mij toen ik terugkwam van de proefrit.
Mooiste bewijs was dat hij mij een hand gaf op het einde en die hand pikzwart zag van zelf aan de motoren te werken.
De winkel: http://www.motocity.be/
De vele (goede) reviews: https://goo.gl/maps/EP1LxT2kExuPzeBYA
De Zero S: info https://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-s
1 Comment on “Testrit en fotoshoot met de Zero DS R elektrische motorfiets”