Ik kon onverwachts een testrit doen met de nieuwste elektrische motorfiets van Zero. De Zero SR/F een naked street fighter type motorfiets.
Natuurlijk heb ik meteen ook van de unieke gelegenheid gebruik gemaakt om foto’s te maken. Ik was er tijdens de kantooruren waardoor er niet zoveel volk was.
Voor dergelijke shoots zou ik normaal meteen naar mijn 16mm f1.4 lens grijpen omdat die ideaal is om dicht op de motor toch ruime totaal shots te maken en bovendien kun je met die lens zo dicht op je onderwerp gaan dat je ook perfect details kunt isoleren. Een opening van f1.4 is daarvoor vaak wel teveel van het goede maar goed je hoeft de lens natuurlijk niet vol open te gebruiken.
Maar soms moet je je jezelf uitdagen en eens iets anders proberen. Dus ik ben vertrokken met de beste zoomlens die ik heb. De 16-55mm f2.8. En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was van de resultaten. Volgens mij kan ik al m’n andere lenzen weg doen.
De rest van de foto’s staan in dit google photos album.
Het verslag en de video van de testrit zelf:
Het uiterlijk is best wel OK. Je kan die best vergelijken met een mix van heel veel van de nieuwe Honda CB 1000 (nummerplaat, koplamp, tank) met een op de zijkant gemonteerde achterveer zoals de Kawasaki ER-5(n) en een buizenframe zoals Ducati. Allemaal heel mooi afgewerkt. Er zijn natuurlijk wel draden en kabels maar die zijn allemaal mooi vastgezet op hun plaats.
De motor zit vlak op het koppelpunt, de as waar het achterwiel op veert waardoor je zo goed als geen vreemde reacties op de overbrenging krijgt. Doordat de motor luchtgekoeld is en er geen versnellingsbak is zit je met een minimum aan onderhoudskosten. Enkel de remmen (vloeistof en blokjes) en de banden en elke 20.000 km de riem vervangen.
Deze is de premium uitvoering met een paar extra’s zoals handvatverwarming, flyscreen en snellader. De prijs daarvan is 23.000 EUR en voor de standaard versie betaal je 21.000 EUR. Dat is zonder lader of optionele PowerTank.
Bereik is natuurlijk sterk afhankelijk van rijstijl en type weg. Op de snelweg rij je met veel weerstand tegen hogere snelheden. In de stad start en stop je veel. Reken voor snelweg in standaard configuratie op ongeveer 180 km realistisch bereik en voor in de stad of gemengd gebruik meer dan 200 km. Dat laatste is vergelijkbaar met wat je met brandstofmotoren krijgt. Wil je echt meer dan kun je met die powertank tot meer dan 300 km in ideale omstandigheden.
De motor is echt super gemakkelijk te controleren. Ik heb zelf enkel een korte rit gedaan in street modus. Binnenkort hoop ik een langere testrit te kunnen doen. Die modus kun je zelf instellen volgens hoeveel tractiecontrole en regeneratie en “gas”response je wilt. Dat kan op het display of via de app. Het viel mij vooral op dat je heel gemakkelijk heel traag en gecontroleerd kunt wegrijden of rustig achter verkeer volgen. En als je wil kun je heel snel rijden ook natuurlijk.
Als je op de motor zit hoor je bijna niets van de werking ervan. Dat merk je ook in het filmpje. Als je snel gaat is het vooral de wind die je hoort. Soms kun je een gezoem horen van de motor of de riem. Vooral bij snel optrekken is dat merkbaar. Maar nooit storend.
Er is geen koppelingspedaal en eens de motor gestart is zie je dat alleen aan een groen lichtje op het dashboard. Starten is niets anders dan de rode dodemansknop omzetten. Ik heb welgeteld 1 keer naar een koppelingshendel gezocht, daarna geen probleem meer mee gehad. Het helpt waarschijnlijk wel dat ik op m’n GS de koppeling ook bijna alleen gebruik om te starten of stoppen. De rest is met de quickshifter. Vloeiend is dat niet maar ik doe veel kilometers en dan maakt het echt veel uit als je de hele tijd die hendels moet inknijpen of niet.
Remmen doe je dus zoals op elke andere motor met de rechterhand op het voorwiel of met de voetrem op het achterwiel. Gelukkig hebben ze niet zoals bij scooters 2 remmen op het stuur gezet. Dat is pas vervelend en verwarrend.
De motor stond daar te laden aan een 220V stopcontact. Was ongeveer half vol en ging na ongeveer 2u volledig opgeladen zijn (zie foto’s display voor de exacte cijfers). Je kan via de app of het dashboard ook instellen hoe vol je de batterij wil laden. Zo kun je die wat besparen als je niet de volledige capaciteit nodig hebt. Als het sneller moet gaan kun je ook een snellader kopen.
Deze motor weegt 220kg. Ik kwam die dag van mijn BMW R1200 GS afgestapt en die heeft een vergelijkbaar gewicht (misschien zelf iets zwaarder) en voelde in stilstand ook gelijkaardig. Zoals bij de GS zit ook bij deze motor het gewicht vrij laag waardoor die veel lichter aanvoelt dan 220kg. Vermogen is ook vergelijkbaar. GS heeft 125pk en 125Nm. Deze Zero 110pk en 190Nm. Dat laatste merk je vooral bij vertrekken en versnellen, dat het allemaal nog veel sneller gaat. Ik stond in street waardoor het vermogen en de acceleratie overeen leek te komen met mijn GS. Al heb ik de kraan nooit helemaal open gezet op die korte rit. Ik wed dat je in sport stand een veel snellere motor hebt aan de Zero.
Ik heb zeker interesse om mijn GS om te ruilen. Enige wat me nog een beetje afschrikt is de veiligheid in het verkeer. Bij het filteren heb ik op mijn GS al gemerkt dat de extra mistlampen een groot verschil maken in zichtbaarheid. Maar ook het motorgeluid, mensen horen mij naderen. Dat deze motor bijna geruisloos is kan denk ik gevaarlijke situaties opleveren. De verlichting is snel opgelost.
Zonder extra accu pak heb je in de tank een groot opbergvak (vooral diep, helm past niet). Er komen ook koffers voor. Daar heb ik nog wel geen extra info of foto’s van. Als ik die kan bemachtigen dan volgt die hier zeker.
En de website van zero zelf over deze motorfiets https://zeromotorcycles.com/nl/zero-srf
2 Comments on “Testrit en fotoshoot met de nieuw Zero SRF elektrische motorfiets”