Ondertussen dus terug van een weekendje weg naar Amsterdam. De zaterdag bleef het zo goed als droog. De Zondag hadden we minder geluk maar dat hebben we handig opgelost met binnenactiviteiten zoals een bezoek aan het NEMO technologie museum (=aanrader trouwens voor kinderen).
De video
https://youtu.be/78SC-dOJfJ0
De review
Een korte trip leek mij ideaal om met het absolute minimum op reis te gaan. In mijn geval de FujiFilm X-T1 met accu & USB lader, kabeltjes en de manuele 7artisans 35mm F1.2 prime lens.
Ik heb er bewust voor gekozen alleen de 35mm f1.2 lens mee te nemen om mezelf zo te verplichten daar ook echt foto’s mee te maken. En vooral alleen daarmee.
En dat bleek wel nodig ook. In gebruik was de diafragma ring lastig zonder kliks dus telkens bovenop je camera kijken wat je diafragma nu juist is. En soms zelf aan die ring draaien in plaats van aan de focus ring. En dan loopt het helemaal mis want ik wil een foto vaak met een bepaalde minimale sluitertijd en een bepaald diafragma maken.
De 35mm bleek in veel situaties ook net iets te krap. Zeker voor architectuur en straatfotografie. En ik heb in Amsterdam heel wat gebouwen en locaties willen vastleggen. Dan is een 23mm (omgerekend naar kleinbeeld dus echt 35mm) toch net iets beter.
Zo nu en dan heb ik dat opgelost door een paar foto’s na elkaar te nemen die ik dan later in post kan samenvoegen tot een panorama. Dat samenvoegen ben ik nog niet toe gekomen.
Het scherpstellen zelf ging vrij goed op voorwaarde dat er genoeg licht was. Als ik het beeld onderbelicht dan is het heel moeilijk te zien in de EVF of de scherpstelling nu wel of niet OK is. Ik geloof wel dat je die EVF bij FujiFilm zo kunt instellen dat de helderheid constant blijft en niet als “live preview” mee gaat met over of onder- belichte instellingen. Dat zou een oplossing voor de manuele scherpstelling kunnen zijn maar dan moet je natuurlijk wel heel goed kijken naar de streepjes van je lichtmeter om de foto goed te belichten. Of met automatische belichting werken (voor mij geen optie).
Ik heb redelijk wat straatfoto’s gemaakt eigenlijk. De jongste dochter en m’n vriendin waren er ook bij dus ik kon niet continue fotograferen.
Daarbij kun je dan ook met een zone van scherp gebied werken en een klein diafragma (groot getal zoals f8 of zelfs f11) zodat je vaak zonder bij te stellen snel foto’s kunt nemen. Deze lens gaat trouwens maar tot f16. En dat zal wel met kwaliteit te maken hebben.
Zo bijvoorbeeld de foto van het VW busjes hieronder. Dat zag ik langs rijden en heb ik snel vastgelegd zonder instellingen te wijzigen. De scherpstelling is niet 100% maar het is (zeker voor gebruik op sociale media) wel net voldoende.
Wat me bij die straatfoto’s en de architectuur wel echt stoorde was de enorme vervorming op de lens. Rechte lijnen zijn gewoon niet recht en dat zou eigenlijk niet mogen voor een lens van 35mm. Zoiets verwacht ik eerder bij extremere beeldhoeken. Zie bijvoorbeeld de deurlijsten van deze winkel.
Dat is iets wat je vrij eenvoudig in post, letterlijk, kunt rechtzetten. En voor de architectuurfoto’s heb ik dat ook gedaan. Amsterdam is voor wat de architectuur betreft trouwens ook een echte aanrader.
Deze lens is echt gemaakt voor moeilijke lichtomstandigheden. Alleen moet je er dan ook echt wel mee leren werken. Zeker als je deze vol open wilt gebruiken. Iets wat ik zelden gedaan heb. Deze reeks geeft wat impressies van de verschillende lensopeningen.
En nog een paar foto’s in moeilijkere lichtomstandigheden gemaakt. Voor de kenners, een fiets met een echt Amsterdams merk als kader.
Ook onderwerpen die pal in het midden staan doen het goed. Denk dan vooral aan portretten. Maar ook leuke details. Hierbij zie je dat wat middenin beeld staat echt wel mooi scherp is.
Of voor creatieve onderwerpen waarbij de kwaliteit van het beeld ondergeschikt is. Een beetje het lomo effect dus.
Zelfs bij een eenvoudig zeelandschap van een vervallen duikboot (vol gaten) valt vooral op dat de scherpte in het midden zit en er redelijk wat licht en kwaliteit verloren gaat in de hoeken van het beeld.
Kan ik deze lens dan nog aanraden? Als je echt vast hang aan een budget zou ik eerder op zoek gaan naar 1 van de FujiFilm f2 prime lenzen tweedehands. Die zijn er voor redelijke prijzen zeker te vinden.
Als je daarentegen op zoek bent naar technische uitdagingen en juist graag met de beperkingen van materiaal werkt dan kan dit wel iets voor je zijn. Onderstaande foto is nog een leuk voorbeeld waarbij een paar druppels op de lens meteen een heel organisch beeld opleveren.
Zelf ben ik er niet wild van. De kwaliteit van de 55mm F1.4 was een stuk beter. Het blijven beide manuele lenzen en als ik echt manueel wil werken dan kan ik evengoed een analoge camera uit de kast nemen.
Zelf ga ik toch weer de 23mm f2 monteren op mijn X-T1 als vaste allround lens. De 35mm f2 wil ik ook nog verder mee experimenteren. Voor huis/tuin/keuken fotografie is die wel heel goed gebleken. Voor reizen waarschijnlijk net iets minder. En als ik iets specifieks wil fotograferen dan heb ik de luxe van bijvoorbeeld de 56mm f1.2 voor portretten of de 16mm f1.4 voor landschappen.
Meer verwante producten
Als je interesse hebt in deze lens dan kun je deze via deze link kopen op amazon.de en zo steun je ook mijn kanaal:
7 artisans 35mm f1.2 – https://amzn.to/2TDpByq
7 artisans 55m f1.4 – https://amzn.to/2HOp0ZF
FujiFilm XF 56mm f1.2 R – https://amzn.to/2TF6kgp
FujiFilm XF 35mm f1.4 R – https://amzn.to/2TCz5tK
FujiFilm XF 35mm f2 R WR – https://amzn.to/2U5GG9G
Mijn ervaring, Chinese kermisprullaria. De specificaties zijn zo overweldigend, dat je wel zeer dom moet zijn om het te laten liggen voor een vintage manuele lens. Scherpte begint pas bij f8 en helemaal niet te spreken over de vertekeningen in het beeld. Wazig product met evenzo wazig beeld. Al je werk wordt omgezet in ergernis, geen bewerkingsprogramma, die nog iets kan redden. Neem je vriendin/vriend mee voor een leuke avond, heb je veel meer plezier.
Ja het zijn soms wel heel speciale foto’s die je krijgt.
Beetje overdreven.
Allereerst wordt er heel veel in China geproduceerd, inclusief premium artikelen. Daarnaast is er meer dan alleen scherpte en resolutie.
Dit wordt niet voor niks karakter genoemd. Mensen kunnen lyrisch zijn over het karakter van een lens en tussen deze volgens jou “kermisprullaria” zit potentieel de favoriete karakter lens van een ander. Waarom denk je dat oude lenzen voor sommige mensen interessant blijven, en ik heb het niet alleen over de dure Leica’s, Zeiss etc lenzen.
“Waarom denk je dat oude lenzen voor sommige mensen interessant blijven, en ik heb het niet alleen over de dure Leica’s, Zeiss etc lenzen”
Nu zeg je al zelf dat vintage lenzen interessant kunnen zijn. Je bevestigd dus mijn verhaal. Vintage lenzen zijn veel beter dan deze kermisprullaria. Ik heb zeer veel vintage lenzen ( uit metaal) Zolang er made in China op staat, heb ik geen probleem. Als het product ook in China is ontworpen, dan begint mijn twijfel. Resolutie is bij mij geen probleem. De pixel wedloop is om de consument te verleiden, maar een scherpte bij f8 is een teken van slechte kwaliteit. Je kunt alleen bij veel licht fotograferen en je wordt beperkt in scherptediepte. Als deze kwaliteit je aanspreekt, zal ik je niet tegenhouden.